Jump to content
Sykepleiediskusjon

underbemanning


Guest spl_ria

Recommended Posts

Guest spl_ria

hei hei!

Jeg er en relativt nyutdannet sykepleier (2009). Jobber nå på et sykehjem i hjemkommunen. regner med at det jeg kommer med her er et velkjent problem, men jeg trenger råd. jobber 84% natt og det er helt greit, nettene går fort iaf. nå etter å ha jobbet der nesten et år fikk jeg nok av at jeg bare går sammen med ufaglærte. jeg har det sykepleiefaglige ansvaret for 54 pasienter. cluet er at vi skal være 2 spl på natt, men når jeg jobber er jeg alltid alene! sykehjemmet har store problemer med å fylle spl.stillingene (som er et stort problem over hele landet). men nå kontaktet jeg tillitsvalgte i NSF på jobben og sa at nå vil jeg enten å høyere lønn eller så fyller dere den andre spl.stillingen. kommuna tjener jo grovt på å la assistenter fylle spl.stillingene. i tillegg føler jeg det som et slag mot oss spl fordi det sender et signal om at ufaglærte kan fylle rollen som spl. jeg blir mildt sagt drit forbanna!! men svaret jeg får er at jeg ikke får verken tillegg eller høyere lønn, får som svar at om jeg føler meg utrygg er det masse stillinger ledig på dag, hvilket jeg ikke vil. kan de gjøre dette????????

Link to comment
Share on other sites

For å svare på spørsmålet ditt så blir svaret..ja. De trenger ikke gi deg en krone i tillegg. Hvis de derimot tenkte langsiktig så kunne de gitt de som går i rene nattestillinger et ekstra tillegg (noe de gjør i enkelte kommuner).

 

Jeg har jobbet i flere bransjer før jeg endte opp som spl, og må vel si at jeg aldri har vært borti en "bransje" som er så flink til å komme med (bort)forklaringsmodeller på alt mellom himmel og jord. Ironisk eksempel følger: " Nei du har ikke krav på det tillegget fordi lønnen di er justert i forhold til oppjusteringstillegget som nedjusteres etter din gjennomsnittsberegnede turnus". Da sier jeg ehh..javel og tenker ikke mer på det.

 

Ufaglærte: trenger ikke flere sykepleiere så lenge vi gir bort jobbene våre til ufaglærte!

Link to comment
Share on other sites

2 sykepleiere på 54 pasienter ?? Nesten luksus etter hva jeg er vant til. Jobbet natt i mange år. Og var eneste sykepleier på 84 pasienter. 4 hjelpepleiere/ufaglærte i tilegg, men alt spl.fag.ansvar var jo spl sitt.

 

Vi ble lønnet som natt avd.spl., tror de gjør det enda. Så tillegget lå jo der. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er utrolig priviligert der jeg jobber (somatisk sykehjemsavdeling), for der har vi 19 pasienter, og er bemannet med 1 sykepleier og 1 hjelpepleier på natt!

På dagtid har de en grunnbeanning på 6, hvorav 2 sykepleiere. Men det er ofte det mangler en sykepleier da. Varierende om det er hj.pl eller assistenter.

På kveld er de 4, hvorav 1 sykepleier.

Samme grunnbemanning hverdag og helg. Dag og kveldsvakter jobber etter 3+3 turnusmodell.

Link to comment
Share on other sites

Guest Valerica

hei hei!

Jeg er en relativt nyutdannet sykepleier (2009). Jobber nå på et sykehjem i hjemkommunen. regner med at det jeg kommer med her er et velkjent problem, men jeg trenger råd. jobber 84% natt og det er helt greit, nettene går fort iaf. nå etter å ha jobbet der nesten et år fikk jeg nok av at jeg bare går sammen med ufaglærte. jeg har det sykepleiefaglige ansvaret for 54 pasienter. cluet er at vi skal være 2 spl på natt, men når jeg jobber er jeg alltid alene! sykehjemmet har store problemer med å fylle spl.stillingene (som er et stort problem over hele landet). men nå kontaktet jeg tillitsvalgte i NSF på jobben og sa at nå vil jeg enten å høyere lønn eller så fyller dere den andre spl.stillingen. kommuna tjener jo grovt på å la assistenter fylle spl.stillingene. i tillegg føler jeg det som et slag mot oss spl fordi det sender et signal om at ufaglærte kan fylle rollen som spl. jeg blir mildt sagt drit forbanna!! men svaret jeg får er at jeg ikke får verken tillegg eller høyere lønn, får som svar at om jeg føler meg utrygg er det masse stillinger ledig på dag, hvilket jeg ikke vil. kan de gjøre dette????????

 

 

Hei Hei,

 

 

Hilser jeg alle sykepleierne ,

 

 

For pleie og omsorg i helsevesenet fra Norge trenger mer sykepleierer, mindre hjelpepleierer og ingen assistenter.

Selvfoelgelig det er behov for de legene og sykepleierneleder som liker aa jobbe med utdannet helsepersonell som har

respekt for dette yrket og har interess for god pasientens allmenntilstanden.

Jeg har respekt for de som er ufaglaerte og arbeider for aa tjene penger dette er naturlig,men i helsevesenet hvor det gjelder om pleie og omsorg for sykmennesker det er behov aa jobbe bare helsepersonell utdannet.

Ufaglaerte kan jobbe over alt paa det annen omraaden men ikke i helsevesenet med sykmennesker.

For alle pasientene uanset diagnosen tenger pleie og omsorg fra lege,sykepleier ,hjelpepleier og ikke ufalaerte.

DE som har ansvar for denne retningen trenger aa tenke litt mer til.

 

MVH.sykepleier med respekt for pasient og mitt yrket.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy