Jump to content
Sykepleiediskusjon

underbemanning


Guest spl_ria

Recommended Posts

Guest spl_ria

hei hei!

Jeg er en relativt nyutdannet sykepleier (2009). Jobber nå på et sykehjem i hjemkommunen. regner med at det jeg kommer med her er et velkjent problem, men jeg trenger råd. jobber 84% natt og det er helt greit, nettene går fort iaf. nå etter å ha jobbet der nesten et år fikk jeg nok av at jeg bare går sammen med ufaglærte. jeg har det sykepleiefaglige ansvaret for 54 pasienter. cluet er at vi skal være 2 spl på natt, men når jeg jobber er jeg alltid alene! sykehjemmet har store problemer med å fylle spl.stillingene (som er et stort problem over hele landet). men nå kontaktet jeg tillitsvalgte i NSF på jobben og sa at nå vil jeg enten å høyere lønn eller så fyller dere den andre spl.stillingen. kommuna tjener jo grovt på å la assistenter fylle spl.stillingene. i tillegg føler jeg det som et slag mot oss spl fordi det sender et signal om at ufaglærte kan fylle rollen som spl. jeg blir mildt sagt drit forbanna!! men svaret jeg får er at jeg ikke får verken tillegg eller høyere lønn, får som svar at om jeg føler meg utrygg er det masse stillinger ledig på dag, hvilket jeg ikke vil. kan de gjøre dette????????

Link to comment
Share on other sites

For å svare på spørsmålet ditt så blir svaret..ja. De trenger ikke gi deg en krone i tillegg. Hvis de derimot tenkte langsiktig så kunne de gitt de som går i rene nattestillinger et ekstra tillegg (noe de gjør i enkelte kommuner).

 

Jeg har jobbet i flere bransjer før jeg endte opp som spl, og må vel si at jeg aldri har vært borti en "bransje" som er så flink til å komme med (bort)forklaringsmodeller på alt mellom himmel og jord. Ironisk eksempel følger: " Nei du har ikke krav på det tillegget fordi lønnen di er justert i forhold til oppjusteringstillegget som nedjusteres etter din gjennomsnittsberegnede turnus". Da sier jeg ehh..javel og tenker ikke mer på det.