Jump to content
Sykepleiediskusjon

Ufrivillig permisjon, hvilke muligheter har jeg?


Guest Studinen

Recommended Posts

Guest Studinen

Jeg har vært så uheldig å bli syk på en eksamen i slutten av 2. semester og har/hadde planer om å ta utsatt eksamen ved semesterstart. Nå har jeg hatt dobbel uflaks og havnet på sykehus denne uken. Eksamen er om under 2 uker og det er veldig mulig at jeg ikke er frisk nok innen den tid. Lesing med store mengder sterke smertestillende i kroppen er jo bare å glemme.. :( Jeg antar at man må ta ufrivillig permisjon frem til neste eksamen om ett år, dersom man ikke kan stille på utsatt eksamen(?). Dette er jo helt forferdelig kjedelig, spesielt siden jeg har flere barn og begrenset tid til å kunne bruke på studier.

 

Om det skulle bli konsekvensen, hva kan man i så fall gjøre det året? Er det lov å forbedre eksamenskarakterer og evt. delta på øvelsesposten under demonstrasjonene på prosedyrer vi skal ha på praktisk prosedyreprøve nr. 2? Jeg kommer jo til å glemme de hvis det blir et år mellom demo og prøven, uten øvingsmuligheter (demo i 2. semester og prøve i 3. semester). Og jeg leste i tillegg at man ikke er garantert å komme inn igjen på skolen etter permisjonen, men at man er på prioriteringslisten. Er dette noe de "må" skrive, eller opplever folk faktisk at de ikke får skoleplass etter permisjon?

 

Håper noen har noen svar eller råd til meg. Jeg har foreløpig ikke fått fatt i rette personer på skolen og nå ligger jeg her i sykesengen og stresser meg opp istedenfor å ta det med ro og bli frisk, for tankene kverner uavbrutt..

 

Siden det sikkert er noen flinke sykepleiere her; er det vanlig å få ganske så høyt blodtrykk ene dagen og så plutselig ha 100/55-60 dagen etter? Jeg har hatt konstant 120/80 i mange år uansett sykdom eller ei, så synes det var litt rart(?). Og kan høy hvilepuls (115-140 etter søvndupping eller hvile) komme som bivirkning av smertestillende-cocktail som blant annet inneholder Ibux 800 mg, 2 paracet, 2 tramadol og to tabletter til jeg ikke husker navnet på? Skal spørre legen imorgen, men sykepleier på vakt var litt usikker og jeg får ikke sove når pulsen hamrer sånn..

Link to comment
Share on other sites

Stakkars deg som er syk og er på sykehus, forstår godt at du er fortvilet. Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg med dine spørsmål om studiet, men for all del skaff deg legeattest fra sykehuset. Jeg vil tro du vil stå edel sterkere da med tanke på å beholde studieplass osv.

 

Blodtrykket kan variere mye, stiger fort ved stress og kan bli lavere av enkelte medikamenter, men det kan jo også være et resultat av sykdommen din. Mitt BT er alltid ca 120/80 når det blir målt hos legen. Men hjemme eller når kollegaer har målt har jeg ofte rundt 100/60.

Angående pulsen kan det være en bivirkning av Tramadol, men det er ikke en vanlig bivirkning. Kan være mange årsaker til høy puls og jeg vet jo ikke hva det feiler deg. Hvis BT samtidig er lavt bør man jo reagere og følge opp dette.

Masse god bedring og håper det ordner seg med skolen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei,

 

Så leit å høre at du mulig må ta ut ufrivillig permisjon. Mulig dette har ordnet seg, i og med at jeg er litt sent ute. Men jeg ville bare komme med det at jeg selv har opplevd dette- frivillig permisjon første året, men så ble det ufrivillig neste, pga. sykdom. Jeg har i allefall bare blitt mer sikker på mitt valg om å bli sykepleier. Når det er sagt har ikke jeg hatt noe problem med å komme tilbake til "plassen" min. Eneste som har vært en utfordring er at jeg føler det er mye som har gått i glemmeboken, dessverre- men igjen har jeg lest meg opp igjen på dette på grunn av økende motivasjon til å bli en dyktig sykepleier.

 

Håper virkelig dette ordner seg for deg, og helst at det allerede har gjort det! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy