Jump to content
Sykepleiediskusjon

Refleksjonsnotat


Guest merete

Recommended Posts

Guest merete

Hei. Jeg skal skrive et refleksjonsnotat, jeg har praksis på sykehjem. På malen læreren har lagt ut står det at jeg skal skrive om:

 

En beskrivelse av en situasjon / handling jeg har tatt del i.

Hvordan opplevde jeg situasjonen?

Hvilke(n) teoretisk /praktisk kunnskap(er) anvendte jeg i situasjonen?

Hvordan kan jeg anvende den nye kunnskapen / erfaringen for å nå målene for praksisperioden?

Hvilke(n) kunnskap(er) må jeg tilegne meg for å være bedre i stand til å møte tilsvarende situasjoner?

 

Dette syntes jeg er veldig vanskelig, fordi jeg tolker det skjemaet som om jeg skal skrive om noe 'fælt' som har skjedd (??)

Men er det noen som har skrevet et slikt før som vil gi meg tips?

Skal jeg skrive om f.eks stell? For er bare stell og mating og rydding og være med å se på sårskift, og ta BT/puls. Har ikke akkurat noen spesielle episoder som har hendt eller som jeg har gjort som jeg kan skrive om. Jeg har ikke hatt sjansen til å katerisere, sette injeksjoner, eller ta blodprøver (vi får opplæring på det i praksisen selv om vi egentlig ikke skal lære det)

 

Håper noen har noen svar tips eller hint til meg.

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

Da vi gikk grunnskolen skrev vi stil om "en fin tur"..."da ble jeg glad" etc.

Det er dette du skal skrive...en opplevelse som du i ettertid har reflektert over. Du kan godt skrive om noe skummelt og negativt, men det er slett ikke nødvendig. Eksempel: "pasienten sa at det var så fint å snakke med meg." Spørsmålet blir da: "Hva er det med meg som gjør at det er fint å snakke med meg?"

Så kan du pøse på med etikk, kommunikasjon osv.

Det er dine tanker og opplevelser du skal reflektere over!

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg skal skrive et refleksjonsnotat, jeg har praksis på sykehjem. På malen læreren har lagt ut står det at jeg skal skrive om:

 

En beskrivelse av en situasjon / handling jeg har tatt del i.

Hvordan opplevde jeg situasjonen?

Hvilke(n) teoretisk /praktisk kunnskap(er) anvendte jeg i situasjonen?

Hvordan kan jeg anvende den nye kunnskapen / erfaringen for å nå målene for praksisperioden?

Hvilke(n) kunnskap(er) må jeg tilegne meg for å være bedre i stand til å møte tilsvarende situasjoner?

 

Dette syntes jeg er veldig vanskelig, fordi jeg tolker det skjemaet som om jeg skal skrive om noe 'fælt' som har skjedd (??)

Men er det noen som har skrevet et slikt før som vil gi meg tips?

Skal jeg skrive om f.eks stell? For er bare stell og mating og rydding og være med å se på sårskift, og ta BT/puls. Har ikke akkurat noen spesielle episoder som har hendt eller som jeg har gjort som jeg kan skrive om. Jeg har ikke hatt sjansen til å katerisere, sette injeksjoner, eller ta blodprøver (vi får opplæring på det i praksisen selv om vi egentlig ikke skal lære det)

 

Håper noen har noen svar tips eller hint til meg.

 

:-)

 

 

Jeg husker godt da jeg skrev en slik situasjonsbeskrivelse. Jeg kalte den "Et møte", og skrev om de signalene jeg tok inn fra en bestemt pasient, når jeg som student skulle utføre en prosedyre, videre om min egen usikkerhet i forhold til min nye rolle, min egen bevissthet omkring hva jeg ville, og ikke ville kommunisere til pasienten. Jeg hadde med en kort anonymisert kasuistikk om pasienten, ellers var innholdet verbal og non verbal kommunikajon mellom pasient og student (meg), hva jeg tenkte, hvordan jeg reagerte på pasientens skepsis osv. Prøvde å beskrive hendelsene, følelsene og kommunikasjonen omkring møtet.

 

Jeg tror ikke du trenger å skrive om noe fælt. Det som er avgjørende, tror jeg, er at du skriver om en situasjon som gjorde inntrykk, er åpen om egne følelser. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy