Jump to content
Sykepleiediskusjon

"Paracet i bunn"


Synne

Recommended Posts

Hei, jeg er snart en 1 år gammel sykepleier som lurer på noe (lurer på mye med får ta en ting av gangen ;))

 

Jeg har jo til stadighet hørt om Paracet x 4 som ligger i bunn og gir en jevn kurve ifht smertelindring. Også kan de få litt sterkere smertestillende på toppen.. Jeg har problemer med å forstå hvordan denne "smøringen i bunn" virker, jeg skjønner jo at det er smertelindring men det er vel kanskje det farmakokinetiske med det jeg trenger å få forklart. Og det er sikkert et svært enkelt svar på det. Jeg skulle bare gjerne hatt det forklart..

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit!

Man kombinerer ofte Paracet med opiater fordi Paracet er et perifertvirkende analgetikum som vil påvirke smerten på en annen måte enn opiater som er sentraltvirkende. Pasienten vil da få en bedre smertelindring og man vil ofte klare seg med mindre opiater enn om man bare ga det alene. Man gir ofte Paracet til faste tider slik du sier for å sikre en jevn konsentrasjon i blodet og så gir man opiater ved behov.

Vet ikke helt om jeg svarte på det du lurte på, hvis ikke må du bare spørre i vei. I Norsk legemiddelhåndbok står det om virkningsmekanismen.

Man kan også gi NSAIDs i bunn, men det har jo mer bivirkninger enn Paracet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy