Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykdomslære


Guest Johanna89

Recommended Posts

Jeg jobbet faktisk ganske mye i tida før eksamen i sykdomslære (på hjertemed. avd). Prøvde å knytte teori og praksis sammen, slik at jeg fikk litt knagger å henge teorien på. I tillegg leste jeg selvfølgelig en del på de viktigste sykdommene og skrev notater. Fikk A på eksamen, så det funka bra for meg ihvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har litt klisterhjerne, så for meg var det å lese gjevnt og trutt det som funket. Men det er også viktig å luke ut det mindre viktige. På min eksamen fikk vi f.eks. ingenting om sykdommer i kjønnsorganene, eller huden, osv. Jeg sier ikke at det er umulig å ikke få det, men tenk på hva de viktigste sykdommene for en sykepleier kan være. Slag, kreft, diabetes og hjerteinfarkt? Eller kan det være bakteriell vaginose, policystisk ovariesyndrom, eller Huntington? Hva tror du? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde jobb på et sykehjem i perioden jeg leste på sykdomslære. Det som hjalp for meg, var å bli kjent med beboerne med de ulike sykdommene. Da kunne jeg tenke på dem, sette meg inn i behandliger, tiltak, symptomer og mye mer. For meg var det til stor hjelp, å tenke på noen med de forskjellige sykdommene og se hvordan dem var.

Leste også en god del. Jobbet med oppgaver, hadde samarbeid med andre i gruppa hvor vi laget presentasjon for hverandre, vi hadde skuespill (hver hadde sin sykdom uten å si det til de andre, så spilte vi med symptomer, latet med medisiner og var på " behandling"). Har funnet meg ei fantastisk studiegruppe, og vi prøver å være kreativ så læringen ikke blir så kjedelig og tung. For oss hjelper det utrolig godt, vi har det veldig morsomt samtidig som vi bruker tiden på noe positivt :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy