Guest Sykepleierstudent Tromsø Posted September 18, 2013 Report Share Posted September 18, 2013 Leste her inne tidligere en tråd hvor det ble forespurt hvordan prosedyrene for stadfesting av død hos pasient var. Der stod det blant annet at det kun er lege som kan stadfeste død. Siden jeg er student og har tilgang til PPS sjekket jeg hva PPS sa om dette. Under den juridiske delen fikk jeg følgende "Hovedregelen er at en død pasient skal tilses av lege (ev. legevaktslege) før prosedyren om stell av døde kan iverksettes. Hvis lege ikke kan tilse den døde, må døden være stadfestet av to voksne personer. " Vil dette si at to sykepleiere kan stadfeste dødsfall, hvis legen ikke har mulighet til å komme til instutisjonen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest Posted September 18, 2013 Report Share Posted September 18, 2013 Ja, det er vanlig praksis på sykehjemmene. Evt. en sykepleier og en hjelpepleier kan også stadfeste døden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pally Posted September 20, 2013 Report Share Posted September 20, 2013 Men det er vel fortsatt sånn at legen må "syne" liket? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.