Jump to content
Sykepleiediskusjon

sykepleiet er sykemeldt


Guest malita

Recommended Posts

Hei! Trenger råd fra dere. Jeg ble operert for 2 dager siden. Skulle egentlig få kikkhullsoperasjon men da dermoid cysten var over 7 cm og eggstokken var såpass stor ble det utført åpen operasjon, altså bikinisnitt. Jeg fikk dagen etter at de tok bort cysten og hele h eggstokk utskrevet og formen føles greit..litt verk og sviing frq opr såret jeg er spl i hjemme tjenesten med mye tunge løft. Men nå er jeg blitt sykemeldt 4 uker...tar d så lang tid før såret innvendig gror? Følet meg jo ganske bra form nå....hjelp føler meg pinglete..

Link to comment
Share on other sites

Ja du trenger absolutt 4 uker. Det du har vært i gjennom er et skikkelig inngrep og kroppen din trenger å restituere seg, ikke bare såret, men hele kroppen har fått en påkjenning. Man kan føle seg ganske så pigg, men kroppen trenger også ro og hvile i denne tiden. Bli hjemme med god samvittighet, ingen ville sykemeldt deg i 4 uker om de mente det ikke var nødvendig.

God bedring!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :) skjønner hva du mener. Men jeg kjenner d tar litt på psykisk da jeg er vant til en aktiv hverdag med jobb og håndball. Jeh hadde sett for meg at jeg ville kjenne mer smerter og ubehag etter opr, men nå 4 dager etter operasjon har jeg ingen smerter, kjenner det kun litt fra oprsåret. Går turer og d går helt fint, derfor er det tungt psykisk å være sykemeldt så lenge...går d ant å prøve å være sykemeldt 2 uker og gå tilrettelagt de siste 2 uker?

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som om du er en aktiv person, og synes det er vanskelig å bli hjemme når du føler deg så kjekk som nå. Men det er noe helt annet å jobbe enn å gå turer. Jeg synes du bør bli hjemme med god samvittighet, det er jo en grunn til at du fikk sykemelding i 4 uker. Mye bedre å ta det med ro, enn å gå på en smell fordi du gikk tilbake på jobb for tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen:) syns det hjelper å få råd fra andre så takk for at du tar deg tid til å svare meg :) nå har d snart gått to uker siden operasjonen og jeg føler jeg har kommet meg veldig og kjenner det såvidt fra oprerasjondstedet. Samtidig føler jeg som du sier at det er viktig at jeg har tatt d med ro og det er nok derfor jeg føler meg såpass bra. Jeg leverte sykemeldingen på jobb forrige uke og gav beskjed om at jeg er sykemeldt t.o.m 6 nov. Da sa hun at hvis jeg føler meg bra nok før den tiden kan jeg få tilrettelagt på jobb og ikke ta stell men at jeg måtte prate med legen min først. Jeg sa at jeg skulle gi beskjed hvis jeg ønsket dette. Så nå er jeg usikker på om jeg skal ta tilrettelagt. Jeg vet med meg selv at når jeg først er på jobb gir jeg alt og hvis d er sykdom vet jeg at jeg selv tar på meg mer enn jeg burde. Samtidig vet jeg at det et vanskelig å få tilrettelagt aftenvakt og helgejobb. Men så er det jo det at jeg føler meg for bra til å være hjemme to uker til selv om jeg vet at jeg da vet med sikkerhet at jeg unngår tunge løft. Bør jeg være hjemme 2 uker til med god samvittighet?

Link to comment
Share on other sites

Guest cathrine f

Heia! Vær hjemme og tren deg opp med beste samvittighet! De har nok gitt deg 4 uker med sykemelding med god grunn, du har jo tross alt vært igjennom et relativt stort inngrep.

Link to comment
Share on other sites

Ja bli hjemme med god smavittighet. Jeg synes ikke dette er en situasjon der man skal ha tilrettelagt sykemelding. Du er operert og legen har vurdert det dit hen at du skal ha 4 ukers full sykemelding. Ikke tenk mer på hva du synes du burde klare eller kunne klare. Prøv å kos deg og bruk tiden til å gå turer slik du gjør. Flott at du føler deg bedre og fortsatt god bedring!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy