Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hastighet morfin


NurseK

Recommended Posts

I felleskatalogen står det at man skal gi det sakte iv. Jeg har gitt det sakte, men hva som egentlig er sakte vet jeg ikke. Jeg har gitt 2,5 mg morfin over ca.15 sekunder. Å gi morfin iv er ikke farlig, bare man observerer pasienten i 20 minutter etter å ha gitt dette.

Jeg har gitt mye opiater iv til mine pasienter. Jeg titrerte til smertefrihet eller akseptabelt nivå av smerte og har aldri opplevd å måtte gi pasienten naloxon. Noen har forbigående blitt døsige og kanskje pustet litt tregere. Da har jeg vært der og holdt pas våken og sikret at respirasjonsfrekvensen var tilfredstillende, til effekten avtok.

Håper du snart klarer å føle deg trygg når du gir morfin iv. Saken er jo egentlig bare den at så lenge du observerer, vil du lett kunne gripe inn og eventuelt gi naloxon hvis det blir nødvendig. Personlig synes jeg det er mye tryggere å gi det iv enn im. For når man gir det iv kommer effekten raskt og maksimum plasmakonsentrasjon ser man etter 20 min. Man har mye bedre kontroll da, enn hvis man gir det im og effekten kommer mye senere.

Link to comment
Share on other sites

Ja det går seg sikkert til, men jeg tror ikke det er så uvanlig å føle seg utrygg på dette. Det er nok mange som føler det som deg. Kanskje man burde gjøre sykepleiestudentene tryggere på å administrere morfin iv når de er i praksis? Men mitt råd er å gi pasienten litt av gangen, observere og gi mer om nødvendig. Da har du kontrollen, blir trygg, og pasienten får en tilfredstillende smertelindring.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy