Jump to content
Sykepleiediskusjon

Er dette lovlig?


albertine

Recommended Posts

Jeg er 100% sykemeldt. Før helgen ble jeg kontaktet av fastlegen, som fortalte at sjefen min hadde prøvd å ringe han for å drøfte min helsetilstand og snakke om eventuelle tilretteleggingsmuligheter på arbeidsplassen.

 

Legen sa han ikke hadde ringt han opp igjen, da en slik samtale ville være i strid med taushetsplikten.

 

Sjefen har ikke informert meg om at han ville kontakte fastlegen, og jeg føler han har gått bak min rygg ved å ta en slik telefon.

 

Er dette lovlig, eller er det noe jeg bør rapportere til min sjefs overordnede. Det må jo være i strid med både personvernet og arbeidsmiljøloven?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er langt fra sikker, men jeg tror din arbeidsgiver har lov til å ta kontakt med din fastlege, men din fastlege har ikke lov til å gi han noe informasjon om deg. Håper noen andre her kan gi deg et sikrere svar. Kanskje du kan ringe sykepleierforbundet og spørre om de vet noe om dette?

Link to comment
Share on other sites

Guest Student

Jeg hadde regnet dette som et grovt overtramp. Det er kun DU som har noe med din helsetilstand å gjøre, ikke sjefen din. Hvis det derimot skulle vise seg å bli langvarig problematisk får NAV og arbeidsgiveren din samarbeide.

 

Jeg hadde nok tatt dette opp med vedkommende og sagt at jeg hadde satt pris på om jeg ble forespurt om jeg ønsket å dele informasjon om min helsetilstand eller ikke, eller at sjefen din kom direkte til deg og spurte hva slags tilrettelegging du eventuelt måtte trenge. En trenger ikke være lege for å vite hva en selv trenger.

 

Det er nok ikke mot arbeidsmiljøloven eller personvernet ditt med mindre sjefen din har opplysninger han ikke skal ha. Det er derimot høyst uetisk og lite respektabelt å gjøre det på denne måten. Men for all del, det kan være at sjefen din ikke er den skarpeste kniven i skuffen. Kanskje h*n ikke tenkte seg om da h*n ringte legen din.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst må jeg jo si at det er positivt med en leder som gjerne vil ha deg tilbake i jobb, selv om måten dette er gjort på er helt feil.

 

Det heter seg jo at bedrifter skal tilrettelegge best mulig slik at sykemelding kan unngås, men det skal jo tas i møte med den sykemeldte, som selv kan velge å ha legen tilstede. Jeg har vært med på mange sånne møter, og bare en gang hadde jeg legen med.

 

Så all ære til en sjef som vil ha deg i jobb, men fysj og fy til måten å gå frem på. Tror jeg først ville tatt en prat med sjefen din og spurt hvorfor denne sære fremgangsmåten, og om han ikke synes den var rar, skrive en klage og ta det ved hjelp av forbundet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei,

når vi er inne på temaet tilrettelegging. Hvordan kan en sjef tilrettelegge for en uten å vite diagnosen?

Samme diagnose kan gi forskjellige konsekvenser for folk. Det å tilrettelegge i forhold til en diagnose blir feil, man tilrettelegger i forhold til de plagene diagnosen gir!

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Det er NAV som skal ta samtalen, med den sykemeldte, lege og arbeidsgiver. Dette er overtramp fra arbeidsgiver! Jeg hadde kontaktet forbundet først dersom du er organisert da. Jeg studerer fortiden arbeidsrett men må presiserer at jeg på ingen måte er noe advokat. Men dette "skurrer veldig i mine ører"!! Arbeidsgiver trenger heller ingen diagnose for å tilrettelegge, NAV kan forklare hva behovet er!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy