Jump to content
Sykepleiediskusjon

sykepleier?


Guest Guro

Recommended Posts

Hei :) Håper noen kan hjelpe meg litt da jeg er veldig usikker på om jeg skal starte på sykepleien til høsten eller ikke.

 

Jeg har jobbet en sommer på sykehjem, og jobber nå i en 20% helgestilling i hjemmesykepleien. I tillegg har jeg tatt medisinkurs. Så jeg har jo vært borte i helsevesenet, men da selvsagt bare som ufaglært. Jobben er givende og terskelen for avføring, urinlukt, diare, intimsoner ++ var for meg veldig lav, så har aldri hatt problemer der. Jeg er veldig glad i å stelle pasienter, snakke med de, bli kjent med de. Noen kommer du selvsagt bedre overens med en andre, men sån er det bare.

 

Jeg kan ha det riktig godt på jobb. Det gir meg veldig mye å kunne få hjelpe mennesker i en vanskelig situasjon. Jeg er omsorgsfull og vet at jeg bare vil pasientene det aller beste. Flere kolegaer og brukere sier jeg burde satse på sykepleien fremfor lærer ( som eventuelt er alternativet).

 

Problemet er at jeg ofte har en klump i halsen når jeg skal på jobb. Jeg er livredd for å gjøre feil. og feil gjør jeg pga. høyt arbeidpress. Vet ikke hva som er vanlig i hjemmesykepleien - men jeg kan få lister med 15-17 pasienter på litt over tre timer. Selv om mange av de bare er å utlevere medisin så er det for meg mye. Jeg vet rett og slett ikke om jeg orker en jobb med så mye stress. Syntes det var roligere på sykehjem, men da kunne jeg enda ikke utlevere medisiner.

 

Det med å gjøre feil må jeg vel inse at jeg alle gjør, men tenker det blir litt enklere dersom jeg faktisk får en real utdanning innen dette. Så da er det egentlig bare arbeidspresset som er et STORT minus for meg. Selvsagt tåler jeg vakter hvor det er mye å gjøre og som det går relativt i et. Men når du helst burde vært delt opp i tre for å rekke det - ja det orker ikke jeg.

 

Beklager om dette ble litt rotete og langt. Lurer rett og slett på om man lærer seg å "takle" stresset, og om det finnes jobber for sykepleiere der man kan unngå dette konstante presset.

 

Takk for all hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Du høres ut som den fødte sykepleier! De flinkeste sykepleierne jeg vet om, er de som ER redd for å gjøre feil. Det skal og må man være i denne jobben. Man må ha respekt for den jobben man gjør, når så fryktelig mye kan gå galt. Noen steder er det mye stress, andre steder litt mindre. Jeg jobber på en sykehusavdeling der vi har veldig dårlige pasienter, men så har vi da 1-2 pasienter hver. Noen dager kan være veldig stressende, men jeg vil ikke si det er flertallet av dagene. Gjennomsnittlig er det passe mye å gjøre, noen dager veldig mye, og andre dager nesten ingenting der man ikke har egen pasient, men kun assisterer de andre. På min forrige arbeidsplass var det ekstreme mengder arbeidsoppgaver 90% av dagene, det var litt værre. Lykke til med valget ditt! :)

 

Ps: Selv skiftet jeg studieretning fra master i juss til sykepleie, og jeg har ikke angret et sekund!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Synnøve

Hei! :) jeg sitter med akkurat samme opplevelse. Har hatt et stort ønske om å bli sykepleier, men ble litt skremt av arbeidsmengden og arbeidspresset i hjemmesykepleien, selv om jeg også hadde gode opplevelser i jobben! Men i dag søkte jeg på sykepleiestudiet og håper at dette er noe jeg lærer å takle med tiden :)

Link to comment
Share on other sites

Hei! :) jeg sitter med akkurat samme opplevelse. Har hatt et stort ønske om å bli sykepleier, men ble litt skremt av arbeidsmengden og arbeidspresset i hjemmesykepleien, selv om jeg også hadde gode opplevelser i jobben! Men i dag søkte jeg på sykepleiestudiet og håper at dette er noe jeg lærer å takle med tiden :)

Så flott at du søkte :) Du vil nok finne et sted å jobbe der det ikke er for mye mas og hvor du vil trives. Mulighetene er jo mange. Lykke til med søknaden!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy