Jump to content
Sykepleiediskusjon

Studere sykepleie, noen synspunkter/innspill til usikker jente?


annelisabethh

Recommended Posts

Hei. Jeg er ei jente som er usikker på hva jeg skal/vil bli, og jeg har vurdert sykepleie opp og ned, og vil gjerne ha noen synspunkter og innspill! :-) Stiller sikkert noen dumme spørsmål også..

Jeg gikk helse og sosial og jeg har jobbet fler år på apotek (som tekniker, u-utdannet). Jeg er interessert i medikamentlære, anatomi, sykdomslære, psykologi, pedagogikk, sosologi og liknende/slike fag. (Hadde noen av fagene på videregående og synes det var veldig interessant og lærerikt) Men jeg har aldri arbeidet på noe sykehjem eller noe liknende slik at jeg kan si at jeg vet hva en sykepleiers jobb hovedsaklig består av. Jeg har lest om utdanningen både på HIG og på HIHM, og jeg synes at det ser veldig interessant ut i teorien.
Jeg er også litt bekymret over er at jeg vet ikke min egen reaksjon på å skulle havne i ulike situasjoner (noe jeg VET at jeg kommer til å gjøre uansett hva jeg blir, men som sykepleier er man ganske tettpå mennesker) Jeg vet at jeg liker å arbeide med mennesker og å hjelpe, men er som sagt litt usikker. Tenker da på alt fra å skulle ta blodprøve på en person, til å skulle "se at noen dør" hvis dere forstår.. Jeg er forresten i god fysisk og psykisk form, dette har vel litt å si for jobben.

Et annet minus er at jeg i hovedsak så for meg en "8 til 4" jobb, noe jeg må utelukke som sykepleier. Lurer også på om dette er en dum utdanning hvis du ikke vil arbeide som sykepleier på sykehus/sykehjem, men heller innen rusomsorg/institusjoner for psykisk syke/utviklingshemmede eller rehabilitering ol. Eller innen for eksempel legemiddelbransjen? Ser for meg at det er en veldig "åpen" utdanning som gir mange muligheter senere, og dette gjør at jeg synes det er mer spennende da man har flere muligheter og man kan prøve seg litt frem for å se hva man trives med.
Og hvordan opplever dere dette med å jobbe turnus? Fordel? Ulempe? Som ung eller eldre?

Er det noen spesielle sider ved jobben/utdanningen du/dere vil trekke frem, både positivt og negativt? :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Jeg mener at det finnes jobber for sykepleiere innenfor både rusomsorgen, psykiatrien og utviklingshemmede. Men jeg vet det brukes ofte vernepleiere også innenfor utviklingshemmede vertfall. Men jeg kan ikke si jeg har nok kunnskap om det. De har jo f.eks. også sykepleiere i fengsel, om dette skulle være av interesse, eller hva med hjemmesykepleien? Du burde prøve å få deg en jobb innenfor et eller annet, for å få en fot innenfor og for å få et innblikk i en sykepleiers hverdag.

 

Jeg jobber i sykehjem med 2-delt turnus, dag og kveld, med faste nattevakter. Deilig å slippe natt! På de sykehusene jeg har vært innom har de 3-delt turnus med natt. Det spørs helt om du selv liker å jobbe turnus, jeg selv liker det IKKE, men 2-delt går liksom greit... Det som ofte er det værste med nattevaktene er jo å omstille seg i forhold til døgnrytmen. Samt at det er helt forjævlig på den 3-4 natta, og jeg føler at det ikke er forsvarlig tilslutt fordi jeg blir så trøtt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jobber selv todelt turnus, og jeg liker det veldig godt. Mest fordi jeg ikke nødvendigvis er noe selvskrevent A-menneske, og trives med å ha noen kveldsvakter i blant så jeg får sovet ordentlig ut. Sykepleie må jo være en av de mest allsidige utdanningene man kan ta, og omtrent alle sykepleierne jeg møter i det daglige har variert kompetanse og varierte bakgrunner. Det finnes omtrent ikke to identiske sykepleiere, fordi man har så ulik bakgrunn fra praksisperioder i studietiden og forskjellig arbeidserfaring forøvrig. Jeg har selv vært i rusomsorgen innen skadereduserende arbeid, og trivdes veldig med dette, så jeg vil påstå at det absolutt er høyaktuelt med sykepleie i dette feltet også. Enten det handler om utdeling av utstyr, veiledning i injeksjonsteknikker eller behandling av sår.

 

I forhold til trygghet rundt prosedyrer er jo dette noe som kommer av seg selv etter hvert. Alle prosedyrer som krever litt "finesse", f.eks. innleggelse av veneflon, blodprøvetakning, katetrisering m.m. handler bare om mengdetrening, og ganske tidlig i studieløpet vil du nok heller se slike utfordringer som spennende og morsomme. Det er bare å få det i fingrene. Når det kommer til å jobbe med døende er ikke dette for alle, men som sykepleier kan man selvsagt unngå jobber hvor det er naturlig at de fleste pasientene dør. Alt i alt vil jeg påstå at en utdanning som sykepleie er veldig variert, og jeg vet om mange utdannede sykepleiere som i dag jobber med helt andre ting, uten at de angrer på at de ble sykepleiere.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy