Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hjelp med studievalg og hva motiverte deg til å bli sykepleier?


Guest Frustrert gjest

Recommended Posts

Guest Frustrert gjest

Hei

 

Jeg er en gutt som føler seg litt fortapt i valg av studium. Jeg har vurdert alt fra å være lege til sykepleier til forsker, men aldri klart å komme til en konklusjon, bare at jeg har veldig lyst til å jobbe innen helse. Egentlig har valget falt litt mellom sykepleie og medisin, jeg er veldig interessert i mennesker og i biologiske/medisinske fag (studerer per i dag på en bachelor i biovitenskap).

 

Jeg syns medisin utdannelsen virker veldig interessant, men samtidig så syns jeg ikke legeyrket i seg selv virker veldig appellerende. Sykepleieryrket derimot føler jeg virker mye mer praktisk med tanke på balanse mellom fritid og yrkesliv, og fleksibilitet med tanke på spesialisering og den slags, men er litt redd for at det ikke er så mye naturfag og "hands on" medisin som jeg syns er spennende. Samtidig som jeg er litt redd for at jeg ikke skal klare å være så omsorgsfull som jeg har fått intrykk av at det kreves i sykepleier yrket. Jeg bryr meg om mennesker, og har veldig lyst til å jobbe med mennesker, men er også en ganske klar introvert.

 

I bunn og grunn er jeg interessert i hva som motiverte dere til å studere sykepleie? Og hvordan er balansen er mellom det omsorgsfulle/humanitære og det rent kliniske i sykepleier yrket?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke synes det høres interessant ut å være lege, men liker mer tanken på å være sykepleier ville jeg gått for det. Det er mange muligheter som sykepleier, men omsorg står jo selvfølgelig alltid i fokus. Men det vill det jo også være for en lege med mindre man velger en spesialitet uten pasientkontakt. Men noen spesialiteter er mer teknisk rettet som feks anestesi, operasjonsykepleie.

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

 

Det som motiverte meg til å bli sykepleier var i grunn at jeg ville bli jordmor. Dette har endret seg etter hvert, og syns nå at det meste innen sykepleie er spennende. Jeg er, som deg interessert i det medisinskfaglige! Dette har latt seg kombinere svært godt med yrkesvalget mitt. Det kommer selvfølgelig ann på hvor du blir å jobbe etter hvert, men på intensiv, overvåkningsavdelinger og som anestesisykepleier etc jobber man veldig selvstendig. Der jeg jobber er det sykepleierne som observerer og igangsetter tiltak. Legen bestemmer hvilke medisiner eller behandling pasienten skal ha, men vi har fullmakt til å feks endre innstilling på NIV innenfor gitte grenser, eller øke/minke dosen på i.v medisiner ut fra de oppsatte målene og ifht hvordan pasienten responderer på behandlingen. mange medisiner er delegert til oss å avgjøre om pasienten trenger eller ikke. Mye gjør selvfølgelig legene også, oftest baserer de sine forordninger på våre observasjoner, og ikke så sjelden spør de hva vi foreslår! Ofte bestiller vi blodprøver ut fra hva vi syns er fornuftig når legene glemmer det (det skjer ofte), og på kveld og natt er det vårt ansvar å følge opp svarene og ringe lege dersom noe er unormalt. Så du ser at man også kan ha massse medisinskfaglig innenfor sykepleieyrket også, på en del avdelinger kreves det at man er veldig stødig på det medisinske, i tillegg til omsorg, pleie osv :) Lykke til med valget ditt! Håper du ser at sykepleieyrket er en perfekt kombo aav menneskelig kontakt og medisinfaget :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy