Jump to content
Sykepleiediskusjon

Virkelig usikker og forvirret - hjelp...


Guest Celina_87

Recommended Posts

Guest Celina_87

Hei alle sammen.

 

Jeg har alltid, ja alltid hatt en drøm om å bli sykepleier. Det har vært mennesker som jeg ser opp til og ønsket å bli som dem. Men nå som jeg har muligheten til å begynne denne høsten, så er jeg så utrolig usikker. Og her er noen av tankene som jeg har rundt studier, og jeg setter så - umåtelig stor pris på litt veiledning i fra dere her inne som kan faktisk faget - sykepleie.

 

Det siste året har jeg gått Grunnleggende Medisin, som det heter så fint - ved Atlantis Medisinske Høyskole. Første semestret som var mye anatomi og fysikk, kjemi, biokjemi mm - var veldig utfordrende men kjempe spennende. Virkelig krevende var det. I løpet av dette året har jeg også vært så heldig å begynt å jobbe på Ullevål som ekstravakt. Og jeg må si at nå har jeg et kjempe dilemma. Jeg er veldig usikker på om jeg vil gå sykepleien ... fordi:

 

1) Jeg er alenemor og har ingen mulighet til å jobbe turnus. Er det umulig å få en fast stilling på dagtid som nyutdannet sykepleier? Hvorfor skal jeg utdanne meg i tre år - uten å kunne gå til en fast jobb...

 

2) Jeg liker virkelig det som jeg lærte her på Grunnleggende Medisin, hvor man går helt ned på cellenivå. Lærer man så detaljert på sykepleier studier også? Hva er typiske fag eks?

 

 

Idag har jeg fått kontrakten tilsendt ifra Atlantis Høyskolen, med studieplass videre på medisin men i bachelor grad. Altså om jeg fortsetter videre så om to år har jeg en bachelor i medisin - og kan studere videre på lege i Polen, eller andre master studier. Men er så usikker på det også, for jeg har jo alltid drømt om å bli sykepleier - og til slutt bli anestesi sykepleier. Har en drøm å bli lege også, men det er litt vel umulig slik som situasjonen er idag...

 

Jeg vet at jeg selv må bestemme og finne ut hva jeg vil. Men dere som er i dette yrket, skriv gjerne noen tanker som dere har rundt dette som jeg skriver. Hadde jeg vist at jeg kunne ha fått en dagstilling fast som nyutdannet sykepleier, så hadde nok valget vært enklere - men det er vel ikke slik at dagstillinger svever rundt heller....

 

hjeelp...

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

 

1) det er nok dessverre svært vanskelig å få en fast dagstilling som nyutdannet, i hvert fall på sykehus! Men jeg kjenner flere som har jobba et par år og deretter har fått jobb på poliklinikk fast! Hvordan det er på sykehjem og i hjemmesykepleien vet jeg ikke! Men husk at dersom du blir anestesisykepleier så er det gode muligheter for å jobbe stort sett dagvakter. En kompis av meg som er det, jobber 1 kveld en gang i måneden, og har hjemmevakt hver 10. Helg (deromkring), men det varierer nok en del ut fra arbeidsplassen. Du må ha to år med erfaring før du kommer inn på anestesi, men kan søke om stipend til utdanning fra sykehus, og får du det, er du garantert jobb i sykehuset etterpå :)

 

2) mye anatomi og fysiologi under første del av studiet, men har inntrykk av at det er få sykepleiere som kan forklare det meste ned på cellenivå etter endt utdanning. Det er jo uansett opp til en selv, ut fra min erfaring syns jeg det virker som spesialspl er flinkere der :)

Link to comment
Share on other sites

Guest snartsykepleier og alenemo

Hei.

 

Jeg er alenemor og snart ferdig utdannet sykepleier. Jeg jobber ved siden av studiene, og da bare dagvakter. Det kommer jeg til å fortsette med når jeg er ferdig også. Jobber som vikar ved behov (behovet er stort på sykehus). Blir ikke mye lønn når man bare jobber dagvakter, men en periode i livet går det fint :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Celina_87

Hei :)

 

Tusen takk for svaret. Jeg kjenner det at jeg må virkelig gå i meg selv og tenke. Det som er så flott med å være sykepleier, er at det er så veldig allsidig yrke. Og man kan videre utdanne seg til utrolig mye. Men som sagt, det som tar mote litt ifra meg er at jeg vet at jeg ikke kan søke på faste stillinger, da jeg har vanskelig for å jobbe turnus. Jeg vet også at det kreves to års yrkes praksis, før man kan søke seg på videre utdanning. :mellow:

 

Dersom jeg fortsetter på det studiet jeg nå går på, så har jeg en bachelor grad om to år. Da kunne jeg ha begynt på medisin, eller tatt et år med pedagogikk og vært en foreleser i vgs. Jeg kunne også ha søkt meg inn på et eller annet studie på UiO - som har med administrasjon å gjøre i sykehus - der kreves det en helse utdannelse på 180 SP for å komme inn. Men samtidig, det som interesserer meg - er hvordan kroppen er, hva som gjør oss syke, hva er bra og hva er dårlig og finne ut hvilken sykdommer eller plager et mennesker evt. har mm. Jeg vil jobbe direkte med mennesker, så å bli foreleser eller noe annet er liksom ikke helt det jeg brenner for. Men det er dag arbeid. :blink:

 

Jeg glemte også å spørre om en ting til med sykepleie studiet:

 

1) Hva er gjennomsnitts alderen på de som går sykepleie? Er det stort sett de som kommer rett i fra videregående eller finnes det noe som er litt eldre og?

 

Slik som jeg ser det, har jeg to muligheter:

 

1) Jeg er idag 27 år gammel, om jeg begynner på sykepleie denne høsten - så er jeg ferdig utdannet da jeg er 30. Med to års yrkespraksis, så har jeg ikke fast jobb før jeg er 32. Om jeg da starter på videre utdannelse i anestesi - så er jeg ferdig når jeg er 34.

 

2) Om jeg fortsetter der jeg er nå, så har jeg fullført i bachelor når jeg er 29 år. Da kan jeg begynne direkte på en master utdannelse uten noe krav for yrkes praksis. Eller jeg kan begynne på legestudie i Polen - 4 år. Da er jeg ferdig og klar for turnus tjenesten når jeg er 33 år. Om det blir for tøft å ta legestudiet på 4 år, så kan jeg ta vanlig løp på 6 år. Og da er jeg klar for turnus tjenesten som 35. Helt ferdig er jeg når jeg er 37. :blink:

 

Slik som jeg ser det, blir det uansett ett langt løp før jeg kommer ditt jeg vil - enten intensiv sykepleier eller noen annet. Det å studere er utrolig givende å spennende. Det gjelder bare å velge det rette ^_^

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skal forsøke å svare på de siste sp målene :)

1)Da jeg startet på sykepleien var det en god mix i alder og bakgrunn. Vi ble en gjeng med "gæmliser" (vi var fra 27-44 år ca) som hang sammen. Den eldste i min klasse var 55 og de yngste rett fra vgs.

2) Du kan gå vider på master rett etter sykepleien også, men ikke AIO siden de krever (med god grunn) minimum 2 års relevant erfaring.

 

Bare til refleksjon - når du her hjemme ikke kan arbeide turnus, hvordan vil det være å studere i utlandet med tanke på barnepass, hospitering, praksisperioder og eksamenslesning? Etter det jeg har hørt er det tøft å studere i utlandet da det er en helt annen skolestruktur og disiplin enn vi er vant med her hjemmefra. Jeg har ingen egenerfaring med utenlandsstudier, men kan være verd å tenke på i prosessen.

 

Bachelor i medisin - helt sikkert en flott utdanning så lenge du vet hva du kan bruke den til.

 

Lykke til med valgene! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy