Jump to content
Sykepleiediskusjon

jobbe som nyutdannet sykepleier i utlandet?


søstersilje

Recommended Posts

Hei! Jeg er sykepleierstudent som når starter på mitt 3. og siste år. Jeg har et stort ønske om å starte å jobbe i Sveits når jeg er ferdig utdannet til våren 2015. Kjæresten min bor der, og vi har hatt avstandsforhold i 6 år nå, så vi er begge ganske trøtt og lei av det. Og vi ser heller ingen grunn til å være i hvert vårt land, når den ene er ferdig utdannet og kan jobbe.

Men jeg finner ikke ut om utdanningen min vil være godkjent i Sveits, og heller ikke om det er krav om arbeidserfaring først? Jeg har hørt at hvis du ønsker å jobbe i f.eks. England som sykepleier, krever de 2 års arbeidserfaring. Er det noen som vet noe eller som har erfaring fra Sveits? Det at jeg må kunne språket flytende, er jeg selvfølgelig inneforstått med. Jeg har vært så vidt i kontakt med et lokalt sykehus i Sveits, men de kunne ikke gi meg noe konkret svar, og jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Kjæresten min har heller ikke lyktes i å finne et logisk svar. Jeg er også usikker på om de er åpne for å ta imot en fersk norsk sykepleier, hvor forskjellige prosedyrer og oppgaver ikke sitter helt i fingrene enda.

Takker så meget på forhold for svar.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg å ta kontakt med autorisasjonskontoret i Sveits. Det er autorisasjonskontoret som godkjenner utenlandske sykepleiere i Norge, regner med de har en tilsvarende ordning også i Sveits? Alternativt kan du ta kontakt med ambasaden for å forhøre deg hvordan du skal gå fram. Hvis du flytter uten norsk praktisk kompetanse etter endt utdanning kan det være du får lønn og oppgaver tilsvarende hjelpepleier eller assistent. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy