Jump to content
Sykepleiediskusjon

Ok at beboere/pasienter "baksnakker" kollegaer av deg?


happy

Recommended Posts

Da jeg var i praksis i sykehjem, så husker jeg at jeg fikk streng beskjed av min veileder at det ikke var greit at pasienter/beboere snakket stygt om andre ansatte. Jeg er jo forsåvidt enig i at det ikke er bra. Det var spesielt et par beboere, med psykiske problemer, som gjorde dette. Jeg sa klart i fra når de feks. kalte noen feit (de veide 60kg kanskje), jævla neger ol. Jeg var ikke sur, men sa med en streng tone at det ikke er ok å si noe slikt. Men det som derimot var vanskelig, var når beboere "baksnakket" ansatte som de ikke likte av ulike grunner. Det kunne feks. være at personen aldri var i godt humør, ikke tok seg tid til å prate, og ikke hørte på beboeren dersom han/hun hadde problemer med noe.

 

Dette har jeg også merket der jeg jobber nå (sykehjem). Det er alltid noen som klager på andre ansatte. Og jeg må ærlig si at når jeg har hørt hvem det er snakk om, så forstår jeg de. For det er noen kollegaer som går igjen når det gjelder klaging fra beboerne. Og dette er kollegaer som kan virke sure, ignoere og være oppgitt dersom beboeren ikke forstår/klarer å gjøre det de sier.

 

Hva tenker dere om dette? Er det ok å "tillate" pasienter/beboere å si slike ting om kollegaer? Jeg har også opplevd at "den eller den" ikke vil bli stelt av h*n pga. de virker sur eller forstår lite norsk. Og det forstår jeg faktisk veldig godt! Det er ikke kjekt å bli stelt når en ikke forstår hva pleieren skal gjøre og sier.

 

Jeg tenker at hvis samme personen går igjen, så må det være ok å ta opp med avd.leder. Det må da være forferdelig å føle seg ignorert. Det blir jo kanskje til at noen beboere ikke tør å si i fra, i frykt for å ikke bli hørt/forstått.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy