vha Posted August 26, 2014 Report Share Posted August 26, 2014 Er noe forvirret...i utdanningen lærte j meg at grønnsåpe ikke skal brukes v feks sårbehandling/fotsår osv. Jeg ønsker lese noe forskning på dette men finner ikke. Hva er det som gjelder? Er d ok m grønnsåpe eller er det gammel praksis? Noen som vet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted August 26, 2014 Report Share Posted August 26, 2014 Jeg vet ikke om det er utdatert, men jeg har i hvert fall god erfaring med bruk av grønnsåpebad ved fotsår. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Feline Posted August 26, 2014 Report Share Posted August 26, 2014 Det er ihvertfall veldig vanlig fortsatt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
santi Posted August 27, 2014 Report Share Posted August 27, 2014 Og også utdatert, selv om jeg sliter med å finne litteratur på det her og nå. Det er svært basisk og vil bidra til mer pussdannelse i sår, noe som gjør at det kanskje ser ut som om det trekker puss ut av såret. OM man likevel velger å bruke det er svært viktig at man skyller veldig grundig etterpå, slik at huden får en viss sjanse til å rette opp surheten etterpå. Vi har helt sluttet med grønnsåpebad på jobb, med unntak av på svært demente pasienter som bare godtar den type fotbad i behandling av leggsår (da det er en behandling de kjenner igjen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
vha Posted August 27, 2014 Author Report Share Posted August 27, 2014 Takk for svar! Så den øker pussdannelse? Ja fint å vite! Ja jeg tenker at det er dette at den er basisk som gjør at den er uegnet. Og sår leger bedre i sur miljø. Men hva med medisinsk grønnsåpe? Men hvor finnes litteratur ang emnet tro.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Feline Posted August 30, 2014 Report Share Posted August 30, 2014 Hadde vært greit å se noe forskning på dette Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted April 15, 2017 Report Share Posted April 15, 2017 Hadde vært greit å se noe forskning på dette Det lurer jeg også på. Ser at de fortsatt anbefaler grønnsåpebad etter feks hemoroideoperasjon, ihvertfall noen steder, men vet jo ikke om det hadde vært bedre med kun vann. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LisaMarie Posted September 30, 2017 Report Share Posted September 30, 2017 Ifølge NIFS (norsk interessefaggruppe for sårtilheling) så skal man ikke bruke grønnsåpe. "Grønnsåpe er svært alkalisk og skal derfor ikke brukes. " Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted September 30, 2017 Report Share Posted September 30, 2017 2 hours ago, LisaMarie said: Ifølge NIFS (norsk interessefaggruppe for sårtilheling) så skal man ikke bruke grønnsåpe. "Grønnsåpe er svært alkalisk og skal derfor ikke brukes. " Takk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.