Jump to content
Sykepleiediskusjon

Smykker og skilt


Elise Betula

Recommended Posts

Hei :)

 

Har akkurat begynt på studiet og trives med det :) Jeg skjønner det med å klippe negler, ta bort neglelakk og fjerne piercinger. Men hvis smykker er mikrobebærere, hvorfor går man da rundt med skilt og klokker som jeg kan tenke meg ikke rengjøres så ofte? Hvis det er sånn at det er smitte i luften, og at man skal forhindre at smitte setter seg på ting man har med seg rundt?

 

Takk for svar!

 

Mvh :wub:

Link to comment
Share on other sites

Guest Spl.stud.

Grunnen til at smykker ikke er tillatt er fordi mange har en tendens til å "fikle" med de og de ligger rett på huden. Videre kan de falle ut av uniformen når du bøyer deg fremover, f.eks. ved sårstell. Det er heller ikke behov for å bruke smykker eller noe lignende pynt når du er på jobb, derfor er det like greit å forby alt.

 

Skilt er nødvendig fordi vi er pålagt å identifisere oss. Som helsepersonell står vi ansvarlig hvis noe skulle skje, og det skal være enkelt for pasienter å kunne identifisere oss. De færreste mikrober spres gjennom luften, det er kontaktsmitte som er den største synderen.

 

Hvis en pasient ligger på et rom med luftsmitte skal det brukes smittefrakk, munnbind, hansker, hette og evt. briller. Det er da i tillegg en sluse hvor en kler på seg for å forhindre at luftsmitten skal spres.

 

Vet ikke hvordan andre gjør det, men jeg spriter av mitt skilt og klokke (søsterur) regelmessig med overflatedesinfeksjonssprit.

 

Her kan du lese litt mer om temaet:

http://www.sykepleien.no/ikbViewer/Content/806072/tema_hygiene.pdf

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy