Jump to content
Sykepleiediskusjon

Første praksis.


Guest Gjest

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal snart ut i min første praksis på sykehjem.
Er veldig, veldig spent! :)

Noen som kan fortelle litt om sin første praksis?
Hva kan jeg forvente meg? Hvordan hadde du det i praksis, hva gjorde du og har du noen tips til en spent student?

Er det noen spesielt som kan være lurt å reptere en ekstra gang fra pensum før praksis?
Til nå har jeg sett gjennom prosedyrer som kan være aktuelle på PPS, siden det er lenge siden vi hadde prosedyrer på praksissal.

Lurer også litt på hvordan praksisen er lagt opp?
Vi har fått lite informasjon om dette, men det er kanskje også forskjeller.

Jeg har jobbet som assistent på sykehjem i snart 4 år, så har erfaring med stell og pleie.
Har hørt fra andre studenter at de i de første 5-6 uken kun har vært i stell, og ikke vært med på spesielle sykepleieroppgaver.
Ser jo for meg at det kan bli litt kjedelig for min del, men skjønner jo at det må taes utgangspunkt i at studenter ikke har erfaring fra pleie fra før.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så spennande med første praksis, du må glede deg! Du har kanskje starta i praksis no?

Eg hadde min første praksis på ei skjerma avdeling for demente, og likte meg veldig godt der. I likhet med deg hadde eg jobba som assistent i fleire år på sjukeheim, og var godt trent i stell, medikamentutdeling og enkle oppgåver. Vi hadde lite spesifikke sjukepleiar oppgåver på avdelinga, men det vart litt stomitrening, legge i dosettar og insulin inj, i tillegg var eg så heldig at eg fekk sette ein im. (B12) Eg repeterte ikkje noken prosedyrer før eg starta, og det gjekk heilt fint.

 

Korleis praksisen er lagt opp varierar frå skule til skule, men vi hadde i allefall 8 veker praksis, med 1 studiedag i veka. Arbeidskravet var å skrive en pedagogisk pleieplan + to (?) veiledningstimar med alle studentane på sjukeheimen.

 

Håper dette gav deg noken svar, og at du får en lærerik og fin praksis!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I mine praksiser har jeg storet sett fulgt én kontaktsykepleier, og gått de fleste vaktene sammen med henne. Da går man ofte inn på rommene til pasienten i lag i begynnelsen, så kontaktsykepleieren får sett hva man kan og sånn. Og etter hvert blir det sikkert medisiner, prosedyrer osv. Hadde ikke mange prosedyrer i min sykehjemspraksis, men fikk tatt blodprøve og satt insulininjeksjoner. Du får sikkert øvd på å gi rapporter skriftlig og muntlig, men i mine praksiser har det ikke vært sånn at jeg har gjort det hver eneste vakt, kun noen få ganger bare for å få gjort det liksom. De siste ukene må du sikkert være litt selvstendig og kanskje gjøre stell alene der det er naturlig, gi ut medisiner, og organisere ting for pasientene (f.eks. samle de til kaffe og prat hvis de vil det).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy