Jump to content
Sykepleiediskusjon

Pasient som ikke vil ta tablettene sine


Ainita90

Recommended Posts

Jobber på medisinsk sengepost og hadde en pasient med delir samt at hun var hypertensiv (diastole på over 120). Hun sto på noen medisiner som bl.a adalat som var ganske viktig at hun tok, men hun var så forvirret og forsto ikke at hun måtte ta tabletter eller få i seg næring. Både jeg og pårørende prøvde å hjelpe henne så godt vi kunne, uten hell.

 

Hva gjør dere hvis en pasient nekter å verken spise eller ta tablettene sine?

Link to comment
Share on other sites

Det der er vanskelig, men jeg bruker å ta det opp med lege. Etter å ha forsøkt x antall ganger selvfølgelig. Kanskje kan pasienten få annen blodtrykksmedisin som evt kan knuses.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Dette er en vanskelig situasjon. Det viktigste for deg å gjøre, er å prøve å forklare best mulig, at tablettene må tas. Snakk med pårørende og finn ut om hva pasienten liker godt. Sørg for at det blir så behagelig som mulig for pasienten og bruk positive ting for å gjøre medisinering og spising enklere. Opplevde en gang en pasient i hjemmesykepleien som kun tok medisiner når pasienten ble massert på beina. Dersom dette ikke går og du ikke ser noen tegn til at dette kan gå gjennom, anbefaler jeg å ta en prat med pasientansvarlig lege om dette.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy