Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bacheloroppg. om DIA 2 og lavkarbo


Guest PS

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skal snart begynne på bacheloroppgaven og har lyst å skrive om hvordan et lavkarbokosthold kan bidra til å gjøre en pasient frisk fra sykdommen. Både diabetes og ernæring er relevant for sykepleiere, likevel er jeg redd for at jeg ikke klarer å sykepleierette oppgaven godt nok. Noen som har forslag til en god problemstilling eller andre element jeg kan dra inn i tillegg til de jeg har nevnt, slik at oppgaven blir enda mer sykepleierelevant? Gjør jeg det vanskelig for meg selv? Dersom noen mener at temaet ikke er tilstrekkelig relevant for sykepleien, vil jeg gjerne høre det også.

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Guest spl.stud.

Synes dette temaet blir mer ernæringsfysiolog-bachelor enn sykepleier.

 

Synes du bør ta en titt på de yrkesetiske retningslinjene. I tillegg kan denne setningen være til hjelp: "Sykepleiens særegne funksjon er: Å fremme helse og hjelpe personer som har eller kan bli utsatt for sykdom/helsesvikt, med å ivareta sine grunnleggende behov." (https://www.nsf.no/vis-artikkel/122020/Sykepleie---et-selvstendig-og-allsidig-fag).

 

En mer sykepleier-rettet tilnærming ville kanskje vært: Hvordan kan sykepleier gjennom kostråd bidra til bedre livskvalitet hos pasienter med diabetes 2.

Deretter en begrensning i oppgaven hvor du for eksempel skriver at du har spesifikt sett på hvordan råd og veiledning om lavkarbo-kosthold kan være til nytte for å forebygge etc.

 

Er selv student på 2. året, så har ingen erfaring med bachelor-skriving. Men er vant med oppgaveskriving med egen problemstilling.

 

Mvh.

Spl.stud. 2. året.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy