Jump to content
Sykepleiediskusjon

Fra elektriker til omsorg om bare noen dager...


orgopapp

Recommended Posts

Hei alle dere!

 

Jeg er en kar på 24 år som har fått vikarjobb på et sykehjem. Jeg er egentlig elektriker, men har sluttet for å starte en ny retning i arbeidslivet. Planen er å starte på sykepleie til høsten. Men før det har jeg søkt jobb på et sykehjem, og i går fikk jeg telefonen med bekreftelse om at jeg var blitt ansatt.

 

Siden jeg var 18 år har jeg jobbet i skipsindustrien i forskjellige stillinger og har absolutt NULL erfaring med omsorgsyrket. Det eneste jeg vet er at jeg vil ha en mer meningsfylt jobb som kan gi meg mer enn bare penger i kassa. Dette er noe jeg har gått å tenkt på de siste 3-4 årene, så dette er planlagt og ikke spontant. Jeg vet at jeg går til et dårligere betalt yrke, med ubekvemme arbeidstider osv, men det får bare være.

 

Jeg er så klart veldig spent på hvordan det blir å jobbe på et sykehjem. Derfor spør jeg dere som har erfaring derfra, hvordan er det? Hva kan jeg forvente? Hvilke arbeidsoppgaver vil jeg få?

 

(Det er forresten kun noen få demente på dette sykehjemmet (det har kanskje litt å si på arbeidsoppgavene/vanskelighetsgraden osv)).

 

Setter pris på alle svar !

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Celina-87

Hei elektriker :)

 

Jeg begynte selv som hjelpepleier å jobbe på sykehjem og har mange år der. Jobber i dag på sykehus og er sykepleier student.

 

Jeg trivdes godt med å jobbe på sykehjem. Dagen begynte kl 07:30 med rapport. Så var det morgenstell - hjelpe de som skal opp. Noen trengte å stelles i seng og andre trengte kun tilrettelegging. Deretter er det frokost. Også går vakten ganske fort - syntes jeg. Utrolig givende og man hører ofte mye morsomt ifra de eldre. Dette er ett sosialt yrke :)

 

Det eneste jeg kan huske på som negativt - er holdningene til enkelte som jobbet. De aller fleste medarbeidere er flinke med god erfaring. Men desverre også noen der ute - som ønsker å gjøre ting enkelt, ikke nødvendigvis til det beste for pasienten.

 

Masse lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet! Så spennende at du velger karriereskifte, møtte flere (spesielt menn) som byttet fagfelt fra elektrikerarbeid til sykepleien, så du er i godt selskap. Som ufaglært på sykehjem vil mye av arbeidet avhenge av hva slags type avdeling du jobber på og hvordan sykehjemmet er organisert. Men på et generelt grunnlag vil nok mange av arbeidsoppgavene handle om personlig pleie/hygiene, stell, hjelp i daglige aktiviteter, tilberedning av mat og miljøterapeutiske tiltak. Husker selv at jeg syntes det var veldig givende å jobbe på sykehjem i begynnelsen fordi jeg fikk anledning til å drive mye mer miljøterapeutisk arbeid enn jeg får som sykepleier. Man har gjerne litt mer tid som ufaglært enn som sykepleier fordi man ikke har noe medisinske ansvarsområder.

 

Etter hvert som du utvikler deg i studiet vil du nok få økt ansvar, og muligheter for å dele ut medisiner fra ferdigfylte ukesdosetter, og kanskje til og med sette noen sprøyter. Jeg opplevde i hvert fall at jeg stadig fikk nye arbeidsoppgaver etter hvert som jeg kom lenger i studiet, så jeg syntes det var en super arena for å ta med kunnskapen fra skolebenken ut i virkeligheten!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy