Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hjelp, spm til sykepleiere og sykepleierstudenter


Guest Emma

Recommended Posts

Hei, jeg skal søke på høgskole nå til høsten og jeg vurderer å søke sykepleierutdanningen. Det virker som et spennende og givende yrke, men jeg er ikke helt sikker. Grunnen til dette er pga så mange meninger jeg har hørt. Mange sier det er et fantastisk yrke, mens en god del mener at man ikke burde bli sykepleier. Er det noen som har noen meninger om dette? Er det virkelig så vanskelig å få fulltidsjobb?

Kommer man ofte opp i skumle og vanskelige situasjoner?

Er utdanningen vanskelig?

Hvilke skoler har det beste utdanningsprogrammet? Jeg vurderer å bo i Trondheim eller Oslo, men jeg har hørt mye dårlig om sykepleierutdanningen i Trondheim.

 

Kan noen komme med fordeler og ulemper ved sykepleieryrket?

 

Tusen takk!

Link to comment
Share on other sites

Hei :) Det er veldig mye å skrive, skal prøve å holde det kort :P

Sykepleie er et veldig spennende yrke, noen vil si at det handler om å tørke folk i rumpa. Jeg vil si noe annet, du møter mennesker i ulike livssituasjoner, alle slags mennesker. Det kommer jo an på hvor du ønsker å jobbe. Som sykepleier skal man ofte ivareta pasientenes behov, alt fra stell, mat, medisiner og bevegelse. Ingen pasient er lik og man lærer noe nytt stadig vekk. Per dags dato jobber jeg på eldrehjem, hvor jeg trives godt :) De forteller om gamle dager, jobber de har hatt og livet de har levd. Jeg har lært masse av den eldre generasjonen :) Når noen sier at sykepleiere bare tørker gamle i rumpa ville jeg sagt at det handlet om mer enn det. Det er et eldre menneske, som trenger din hjelp. Ofte kan dette føles sårbart og flaut, men på en eller annen rart måte føles det som en tillitserklæring.

 

Det kan være vanskelig å få fulltidsjobb, det kommer an på hvor du bor. Her hvor jeg bor er det ofte lave stillinger for å kunne ansette flest mulig. På Østlandet er det større stillingsprosenter. Dette er det ingen fasit på, men ofte kan man få jobb der man har hatt praksis og lettere komme seg inn på arbeidsmarkedet :)

 

Det kan komme skumle og vanskelige situasjoner, men under utdanningen er det mye refleksjon over ulike problemstillinger. Med dette i bunn og erfaring vil de fleste situasjoner være greie. Som regel er du heller ikke alene på avdelingen.

 

Noen vil si at utdanningen er vanskelig, det er anatomi, sykdomslære, medikamentregning, etikk, juss og litt sosiologi/sosialantropologi. Hvis du er motivert og ønsker å få det til :) Finnes mange gode sider som hjelper deg godt på vei mot eksamen :) Bruk kollokvie grupper og finne deg noen i klassen som ønsker det samme resultatet som deg.

 

Beklager om det ble rotete, er ferdig med en lang dagvakt :)

 

Hilsen sykepleierstudent :)

Link to comment
Share on other sites

Fordeler? Spennende og utfordrende. Man treffer pasienter i sårbare situasjoner. Kan være krevende, men også givende. Man må like mennesker for å bli en god sykepleier. Jobbe tverrfaglig og flerfaglig. Gode kollegaer :)

Ulemper? Senvakt julaften, nyttårsaften, 17. mai, helgearbeid. Lange nattevakter. Kan være slitsomt mtp skuldre, rygg mm, men kan forebygges med gode arbeidsstillinger og bruk av hjelpemidler. Kan være vanskelig å få 100% fast stilling. Kan være noe uforutsigbart med vikariater første årene etter endt utdanning.

HIST? Gikk grunnutdanning der og er relativt fornøyd! Svært fornøyd med praksis :) Dessuten er Trondheim er en super studentby!!

Skumle situasjoner? Dette er vel egentlig et definisjonsspørsmål om hva du legger i begrepet. Som regel ikke farlig så lenge man tar sine forhåndsreger, men krevende faglig og personlig. Ufordrende. Kan ha pasienter eller pårørende med utfordrende og uforutsigbar atferd, spesielt kanskje ved rus el l. Som regel har man backup i kolleger eller politivakt.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei, jeg skal søke på høgskole nå til høsten og jeg vurderer å søke sykepleierutdanningen. Det virker som et spennende og givende yrke, men jeg er ikke helt sikker. Grunnen til dette er pga så mange meninger jeg har hørt. Mange sier det er et fantastisk yrke, mens en god del mener at man ikke burde bli sykepleier. Er det noen som har noen meninger om dette? Er det virkelig så vanskelig å få fulltidsjobb?

Kommer man ofte opp i skumle og vanskelige situasjoner?

Er utdanningen vanskelig?

Hvilke skoler har det beste utdanningsprogrammet? Jeg vurderer å bo i Trondheim eller Oslo, men jeg har hørt mye dårlig om sykepleierutdanningen i Trondheim.

 

Kan noen komme med fordeler og ulemper ved sykepleieryrket?

 

Tusen takk!

Har du landet på om du vil studere i Oslo eller Trondheim? :) Lurer på samme selv..

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Da er vi tre, fordi jeg vet heller ikke om jeg skal velge Oslo eller Trondheim. I Oslo er det dobbelt så mange studieplasser på høyskolen enn det er i Trondheim, slik at det er et større miljø for sykepleiere i Oslo. Men samtidig har jeg hørt at Trondheim er en bedre studentby, med masse folk fra over hele landet i kontrast med Oslo som har studenter fra Østlandet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy