Jump to content
Sykepleiediskusjon

En typisk hverdag


Guest guest

Recommended Posts

Jeg vurderer å bli sykepleier, men jeg leser ofte at mange dropper ut av studiet fordi de finner ut at sykepleie er noe annet enn det de trodde. Kan noen fortelle hvordan en typisk hverdag er?

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det varierer veldig fra sted til sted, og i hvilken del av helsevesenet man jobber, men jeg kan i det minste gi et sammendrag av 24 timer på kreftsenteret ^_^

07:30-08:00 - Morgenmøte, kort rapport fra nattevakt om eventuelle viktige beskjeder fra natten. Fordeling av pasienter (hos oss normalt 2-3 pasienter pr. sykepleier), dagsplan for avdenlingen med inn- og utskrivelser.

08:00-09:00 - Stille rapport, hver sykepleier leser om sine pasienter, vitale målinger, puls, temp, O2 metning, trykk evt blodsukker og andre målinger. Medisinutdeling, stell, forberedelse til previsitt. Kontrollere smertepumper.

09:00-10:00 - Previsitt, møte med legene. Hver sykepleier presenterer sin pasient til legen, som beslutter videre plan/behandling. Administrere eventuelle nye medisiner, og iverksette nye tiltak.

10:00-11:30 - Visitt. Lege og sykepleier går sammen til pasientene og forklarer hvilke vurderinger man har gjort og videre plan for behandling.

11:30-12:00 - Lunsj! (Forhåpentligvis :huh:)

12:00-13:00 - Eventuell korrespondanse med kommunale helsetjenester, bydel, øvrig dokumentasjon, behandling. Ofte et tidsrom hvor våre pasienter enten får hvile eller er til undersøkelse/behandling.

13:00-13:30 - Medisinutdeling og middag/lunsj for pasientene

13:30-15:00 - Dokumentering evt pasientarbeid (avhenger litt av hva slags pasienter vi har)

15:00-15:30 - Vaktskifte, rapport.

 

Kveldsvaktene kan ofte være litt roligere for oss.

15:30-16:00 - Lese seg opp på pasientene

16:00-17:00 - Matservering og medisinutdeling

17:00-20:00 - Avhengig av pasientene blir det gjort individuelle behandlinger, målinger osv. alt som eventuelt står i pasientens behandlingsplan/pleieplan.

20:00-21:00 - Medisinutdeling, kveldsmatservering, kveldsstell til de som trenger hjelp, tilrettelegging for søvn.

21:00-22:30 - Dokumentering og rapport til nattevakt

 

Nattevaktene er som regel veldig rolig her i hvert fall, bank i bordet!

22:30-24:00 - Lese om pasientene, gå første runde, se at alle har det greit og har det de trenger til natten.

24:00-01:00 - Legge medisiner for morgendagen

01:00-03:00 - Holde seg våken dersom det er rolig, se film. :ph34r:

03:00-06:00 - Runder til disse tidene, eventuelt hyppigere dersom noen behøver det. Forefallende arbeid, rutinemessige nattoppgaver. (rydd og vask, makulering, nye pasientlister etc.) Noen pasienter har medisintider om nettene også.

06:00-07:30 - Dokumentering, eventuelt hjelpe noen opp dersom de ønsker å stå opp eller har tidlig undersøkelse/behandling. Kort rapport til dagvakt.

 

Dette er en helt allminnelig hverdag på min arbeidsplass, med forbehold om at ingen dag faktisk er helt klin lik. Men det er i det minste en slags oversikt over hva vi forsøker å få gjort! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy