Jump to content
Sykepleiediskusjon

En usikker snart ferdig sykepleier..


Guest Karina89

Recommended Posts

Guest Karina89

Hei.

Jeg er snart ferdig på sykepleien..gjenstår en medisinsk sykehuspraksis. Jeg føler meg veldig sliten og tom i hodet for tiden. Jeg sliter med konsentrasjonsvansker, og det har blitt verre gjennom alt stresset med eksamener og innleveringer. Jeg føler jeg har glemt alt nå og mange ganger husker jeg ikke de mest elementære og grunnleggende ting...

Som en dag på jobb, var det en hjpl som spurte meg; siden du nå snart er ferdig sykepleier..åssen var det der med lungeødem? Kom det av venstre- eller høyresidig hjertesvikt? Jeg følte nesten at hjertet mitt sviktet..jeg klarte ikke svare..jeg begynte å tenke; hva er egentlig lungeødem? Og hvordan var det hjertets fysiologi egentlig fungerte? Jeg følte alt stoppet opp. Og dette kan skje mange ganger.. Jeg føler meg dum som ikke kan svare på ting som jeg føler jeg burde klare å svare på.

Jeg sitter nå og leser meg opp i grunnleggende sykepleie, samt anatomi/ fysiologi og sykdomslære.. Alt for at jeg skal klare å hente inn igjen litt kunnskap..

 

Jeg lurer på om dere har noen råd eller tips til meg for å få frisket opp i ting..nesten så jeg gruer meg til å bli ferdig nå ?

Link to comment
Share on other sites

Huff, jeg kan i det minste trøste deg med at dette er følelser nesten alle nyutdannede sykepleiere har! (I det minste de jeg har møtt.) Jeg husker min første kveldsvakt som ferdig utdannet sykepleier, jeg hadde ansvar for 16 pasienter på et sykehjem, og en av pasientene besvimte, han skalv og urinposen begynte å fylle seg med blod. Jeg fikk regelrett hjerneteppe på hva man skulle gjøre og ringte umiddelbart legevaktslege. Denne legen var noe frustrert over at jeg ikke hatt tatt målinger, ikke tatt CRP og ikke engang tatt en temperatur! Det viste seg selvsagt å være en urosepsis, som jeg kanskje burde ha mistenkt, men i stresset slo ikke tanken meg engang. Det gikk forøvrig fint med pasienten :P

 

Jeg har opplevd at læringskurven virkelig skyter fart fra og med du blir ferdig utdannet og begynner å jobbe, også vil du nok oppleve at basiskunnskapen ligger der bak en plass! Om du skulle få jobb på sykehus innenfor en spesifikk diagnosegruppe kan det jo likevel være en idé og lese litt i klinisk sykepleie om akkurat den pasientgruppen, så vet du litt om hva du kan forvente.

 

Dette går seg til Karina. ;)

Hilsen en som har vært sykepleier i ett år!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy