Jump to content
Sykepleiediskusjon

Trist etter seinvakt


Guest nurse89

Recommended Posts

Guest nurse89

Hei!

 

Nettopp kommet hjem fra seinvakt på jobb.

Er litt trist og fortvilet etter vakta og trenger å få det ut..

 

 

Jeg er sykepkeier og jobber i hjemmetjenesten i omsorgsboliger.

Dette er 4 vakta etter ferien og det er mye og gjøre og hektisk..hvertfall når vi nesten ikke er sykepleiere på denne arbeidsplassen..

 

I dag på vakta var jeg ansvarlig sykepleier (eneste spl på)..og vi har en gammel pas som er terminal..denne pas skulle få 2.5 mg morfin subkutant i magen..

 

Jeg tok på hansker og trakk opp mengden pas skulle ha (brukte blå nål)..en assistent sto sammen med meg mens jeg stakk..jeg tok hudfold opp og skulle stikke i 45 graders vinkel og jeg må ha holdt helt feil grep for plutslig skvatt jeg til og kom borti med nålen i området nedenfor tommelen..videre stakk jeg i underhuden til pas og satt morfin i huden siden nålen først var i underhudsfettet.

 

Like etter kastet jeg sprøyten i gul boks og tok av hansken og så ingen stikkskade eller blod..prøvde å klemme litt forsiktig men så ikke noe..

 

Etter jeg kvitterte for gitt dose gikk jeg på toalettet og gråt litt og var fortvilet..

 

Fortvilet over at jeg føler meg som en elendig sylepleier og fortvilet over at jeg føler meg så stresset på jobb da det er mye ansvar..

 

Jeg kontaktet en kollega som er en erfaren hjelpepleier som var på jobb og det va godt å snakke med noen..

så ringte jeg legevakta der jeg snakket med en spl..jeg forklarte at det ikke kom noe blod på huden min og at jeg er vaksinert mot hepatitt b og at det ikke står i papirer at pas har noe hiv eller hepatitt c..jeg sa også at pas er terminal og vi ble enig om at det ikke er hensiktsmesdig å ta blodprøver av pas..vi ble også enig om at jeg ikke tok noen prøver i dag..jeg skal uansett ta oppfølgingsprøver blodprøver i august etter jeg stakk meg for ett år siden..

 

Det hjalp å prate med denne spl, men nå når jeg er hjemme fra seinvakta føler jeg uvehag..tenk hvis jeg fikk morfin på meg gjennon hansken siden sprøytespissen var oppi ampullen når jeg trekte det opp og tenk at spissen kom borti huden min og i pasientens hud etterpå....

 

Håper noen tar seg tid å lese dette.

trenger noen gode råd.

 

Hilsen kvinnelig spl 26

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

Hvis jeg forstår det rett så kom du borti nålen før du satte injeksjonen

? Så lenge du ikke trykte inn stempelet fikk du vel minimalt med morfin i deg forutenom dråpen på spissen. Det går nok helt fint!! Så lenge spissen var borti deg først, har du heller ikke vært utsatt for smitte. Det mest riktige ville nok vært å bytte spiss før du stakk pas. Men du har ikke hipatitt eller hiv, og det er snakk om en terminal pasient spm ikke hadde merket noe uansett. Så ingen skade skjedd. Kjenner igjen frustrasjonen din. Ingen god følelse når det er travelt. Du kan evt. Rapportere det som avvik for å gi signal til ledelsen om faren for feil når det er for dårlig bemanning.

Link to comment
Share on other sites

Guest nurse89

Takk for svar:)

 

Føler meg litt roligere i dag.

 

 

Det jeg mente var at jeg først traff pas like under huden og så kom bort i hånden (med hanske på) min og så i huden igjen og så satt jeg injeksjonen i huden til pas..veeeldig klumsete:(

 

Men som sagt kom det ikke noe blod ut av hånden min og pas har ingen kjent hepatitt c eller hiv og hepatitt b er jeg vaksinert for..

 

Allikevel skal jeg ta blodprøver i aug siden jeg stakk meg i fjor og det er oppfølging så da ser jeg hvordan prøvene er..men jeg er jo egentlig veldig sikker på at det gikk bra..men det var så kjipt der og da og jeg ble lei meg...

 

Skrev det som et avvik til avd leder som h*n kan se når h*n er tilbake på ferie...vi skulle vært flere spl på...

Link to comment
Share on other sites

Guest nurse89

Jeg skrev avvik for at det kunne gått verre og fordi det er for mye stress og press på sykepleierne på min jobb..

 

Det er kun avd leder som ser avviket så tenker det var greit å skrive det.

 

Jeg synes det ikke er så gøy å bli så lei meg og gråte på do rett etter gendelsen..noe jeg aldri tidligere har gjort..

 

Jeg kjente nålen kom borti hånden..hadde hanske på og blod kom ikke...men var ekkelt å skvette til å kjenne nålen..

 

Heldigvis går det bra nå :)

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic,men husker en gang jeg skulle ta CRP på en med kjent Hep-C smitte, og skulle da ta CRP med kapillærblod fra fingeren. Jeg var student, og i litt stress klarte jeg å holde finger-stikkeren feil vei, så da jeg skulle stikke pasienten stakk jeg heller meg selv i fingeren. Selvsagt helt ufarlig, jeg stakk jo bare meg selv med en ren nål, men umiddelbart i det jeg kjente stikket gikk det kaldt nedover ryggen på meg og jeg ble umiddelbart bekymret og paranoid! Gikk selvsagt over ganske fort så snart jeg fikk summet meg litt! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy