Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bekymret ferdigutdannet


Guest Bekymret ferdigutdannet

Recommended Posts

Guest Bekymret ferdigutdannet

Hei!

 

Det er med blandede følelser jeg kan si meg ferdigutdannet sykepleier. Jeg er lykkelig over å kunne kalle meg sykepleier, og er så utrolig glad og stolt over yrkesvalget mitt. Allikevel er det en stor del av meg som er fryktelig redd for dette ansvaret jeg nå har på mine skuldre. Jeg er nok langt fra den eneste, og dette er nok en normal følelse. Jeg sitter med en følelse av at jeg har glemt så mye av basis kunnskapen, og har så lyst til å lese meg opp, men hvor starter man? Hvordan kan man forberede seg best mulig til å jobbe som sykepleier? Jeg skal jobbe som ekstravakt på ulike avdelinger(redd jeg har tatt vann over hodet), og det er vel det som gjør at jeg føler jeg må lese meg opp på ganske mye. Så dere flinke medsøstre, hva er viktigst i første gang og friske opp, når man står ovenfor ulike avdelinger? Her blir jeg glad for alle erfaringer, råd og tips dere måtte ha på hjertet :)

Link to comment
Share on other sites

Selv ble jeg ferdig utdannet for nøyaktig ett år siden, og for min egen del må jeg bare si at læringskurven min har gått betraktelig opp etter at jeg begynte å jobbe. Jeg vil gå så langt i å si at jeg har lært mer på ett år i yrkeslivet enn tre år på skolebenken. Du kommer nok til å merke at mye av basiskunnskapen ligger der inne en plass. Jeg har anbefalt i andre lignende tråder å lese litt i klinisk sykepleie i kapitlene som omhandler den diagnosegruppen du skal jobbe med. Ser at det er enkelte i andre tråder som er uenige i det, men ved å lese klinisk sykepleie om f.eks. hjertepasienter, om du skal jobbe der en dag, så får du en rask oversikt over de typiske pasientforløpene og de ulike behandlingene. Forøvrig er det nyttig å lese PPS om du har tilgang til det! Ellers er det nok bare å kaste seg ut i det, stille masse dumme spørsmål til erfarne sykepleiere, og suge til deg så mye kunnskap som mulig! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy