Jump to content
Sykepleiediskusjon

Knuste tabl som ikke skulle knuses


Guest Nurse

Recommended Posts

Hei!:)

 

Et lite spm..jeg jobber som spl i hj.tj.

 

Lege på sykehuset satt pas på arthrotec tabl mot smerter og sa muntlig til meg at vi bare kunne knuse hvis den ble for stor..

 

Da jeg ga første dose i dag sa pas at pas ikke klarte å svelge den hel..så den ble knust og blandet med litt syltetøy..dette var på slutten av vakta..

 

Da jeg gikk hjem skjekket jeg felleskatalogen og så at den skal svelges hel..ringte jobben og ba dem ta ut denne medisinen av dosetten for hele helga..

 

Vet at det er en enterotabl.Og de skal jo ikke knuses for at den skal løses opp i tarmen og ikke ødelegges av den sure magesyra i magesekken..men tror dere en dose har gjort noe skade på magen?..går å tenker litt på dette nå..

 

Takk for svar:)

Link to comment
Share on other sites

Håper det gikk greit med pasienten din :)

Godt at du sjekket i felleskatalogen når du kom hjem og at du fikk sagt fra slik at hun ikke fikk flere doser med knuste tabletter.

Fryktelig vondt når slikt skjer og man blir gående å tenke på det. I en stresset hverdag er det fort gjort, særlig når legen som forordnet medisinen sa at den kunne knuses. Trolig gikk det greit med denne ene dosen og du har helt sikkert fått en erfaring som gjør at noe slikt aldri skjer igjen.

Vi har forresten en tråd på forumet som kun er synlig for medlemmer, der vi deler den største feilen vi har gjort.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy