Jump to content
Sykepleiediskusjon

Refleksjonsnotat i hjemmesykepleien. Hjelp?


Guest Jeanett

Recommended Posts

Guest Jeanett

Hei!

Jeg er sykepleierstudent og er for tiden i praksis i hjemmesykepleien. Vi har fått en oppgave i å skrive et refleksjonsnotat om en hendelse/opplevelse vi har hatt. Men jeg står helt fast! Jeg føler ikke jeg har opplevd noe sånn veldig "spesielt" som jeg kan skrive en utfyllende oppgave om. Jeg tenker selvfølgelig veldig mye over tiden og tidsbruken; at man gjerne har for liten tid inne hos hver pasient. Men det er jo generelt, og ikke en hendelse... Noen som kan hjelpe meg? Fortell gjerne hva du har skrevet refleksjonsnotat om :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå husker ikke jeg noen konkrete ting jeg skrev om i praksisperiodene, men jeg husker at jeg slet med det samme som deg. Generelt syntes jeg refleksjonsnotater var en dårlig oppgaveform, fordi det er som du sier ikke alltid man havner i situasjoner hvor man kan skrive en konkret oppgave. Likevel finnes det alltid ting å reflektere over, som også finnes dokumentert i litteraturen. Generelt vil jeg kanskje anbefale å bruke en dag i praksis til å faktisk ta innover deg alle inntrykkene du får; du nevner tid, hva med ensomhet? kanskje du har noen brukere som har hj. spl. som eneste daglige besøkende? hva vil det si å faktisk jobbe hjemme hos noen? hvor går grensen til tvang? hvordan er det med hygienen/rensligheten hjemme hos brukerne? Er det i forfall, skulle du ønske du kunne gjort mer? Du får prøve å skvise ut det du klarer av relfeksjoner, en ting skal være sikkert, det er mange etiske refleksjoner i hjemmesykepleien!

 

http://www.hjemmesykepleierkaroline.no/?cat=9

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy