Jump to content
Sykepleiediskusjon

Skilt : "bare en sykepleierstudent"


Guest mika

Recommended Posts

Etter mange år på baken som hjelpepleier, og nå straks ferdig utdannet sykepleier er jeg forundret over holdninger blant andre sykepleierkollegaer og for den saks skyld legers holdninger overfor oss sykepleierstudenter. Jeg vet hvordan jeg IKKE skal bli som en kollega og veileder.

Nå er jeg i praksis på medisinsk avdeling, og det er utrolig hva navnskiltet "sykepleierstudent" utgjør. Når det er synlig, blir som regel blikkontakten mellom meg og sykepleier/lege borte, og de henvender seg til min veileder isteden. De kan gå rett forbi meg uten å hilse, selv om jeg hilser på dem. Mange ganger når jeg snakker, eller har en mening om noe, kan de se rart på meg, eller ikke svare i det hele tatt. Vi skal være på alerten hele tiden, sprette opp, være engasjerte, energirike og ha en enorm kunnskapslyst til enhvert tidspunkt. Nei, vi er mennesker vi og. Faktisk. Mange av de sykepleierne som er så "høy på pæra", om jeg kan kalle det, mange av de er jeg eldre (jeg er 29), jeg har lang erfaring med forskjellige pasienter og jeg kan også noe selv om jeg er sykepleierstudent.

 

Så til deg min kjære sykepleierkollega, som jeg snart skal samarbeide med: Du kan faktisk behandle meg med respekt og lytte til det jeg sier. Se på meg! og ikke på veileder. Lurer du på noe, så spør meg om jeg er den som har ansvar for pasienten, ikke kollegaen ved siden av meg. Jeg prøver faktisk å svare deg. Og jeg prøver å tenke selv. Du kan ikke snakke til meg som om jeg ikke var noen ting, når jeg snart kan bli din kollega! vær litt ydmyk!

jeg testet ut en dag da jeg gikk med en sånn skjorte utenpå uniformen, da skjulte jeg skiltet mitt litt før jeg skulle snakke med legen. SÅ deilig det var å bli behandlet med respekt og ikke bli sett ned på fordi jeg er student! jeg fikk blikkontakt! Helt utrolig hva det skiltet og tittel gjør med respekten for andre..

 

Greit å få ut litt frustrasjon..Fler som opplever slik i praksis? Mulig jeg er vel filosoferende, men jeg syns ikke at slik oppførsel og holdninger er greit! Vi må og bør kunne si ifra om vi blir behandlet respektløst. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde det stadig vekk i praksis. For meg handlet de fleste praksisperiodene bare om å bestå og å bli ferdig, men godt noen velger å ta kampene. Personlig endte jeg opp i siste sykehjemspraksis 3.året å fylle tøylager, vaske bekken og gjøre alle mulige forefallende arbeidsoppgaver for å blidgjøre veileder og forhåpentligvis få det hele overstått uten problemer. Jeg husker ikke tilbake på praksisperiodene med noen glede eller nostalgi i det hele tatt. Var bare vanvittig deilig å bli ferdig med hver eneste praksisperiode. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy