Jump to content
Sykepleiediskusjon

Usteril?


Guest Nurse

Recommended Posts

Hei.

Jobber som sykepleier i omsorgsboliger i hjemmetjenesten. Vi har en pas som har nefrostomikateter (kateter inn til nyrene) begge sider som vi vasker og skifter plate og bandasje på hver 14 dag.

 

Vi synes det er greit å være 2 spl under denne prosedyren da den ene kan assistere og den andre lettere kan holde seg steril.

 

Men i dag da vi utførte denne prosedyren ble jeg usikker. Etter jeg hadde vasket huden rundt åpningen og koblet til nye koblinger skulle jeg skifte til nye sterile hansker, og da jeg skulle ta på den sterile hansken på venstre hånden slet jeg litt da jeg skulle dra den over hånden.

 

Så jeg er usikker om to av fingertuppene på hansken kan ha kommet fort bort i huden min. Men det gikk så fort så ble usikker. Sa dette til min kollega som mente det sikkert hadde gått bra. Så jeg fortsatte prosedyren, og satt på plata rundt nefrostomiåpningen og la bandasje over der igjen.

 

Nå i ettertid plager dette meg. Jeg føler det er stor sjanse for at den venstre hanske ikke var 100% steril og jeg fulgte ikke magefølelsen på å bytte hanske. Jeg tror jeg hadde gjort det hvis jeg hadde utført prosedyren alene.

 

Men nå er prosedyren utført. Så det lurer på er;

 

Hvor stor sjanse er det for at pas får infeksjon pga meg? Hvis det skulle være slik at hansken kom litt borti min hud (som jeg nettopp hadde spritet)?

 

Bør venstre nefrokateter stelles på nytt i morgen eller er det bare enda større infeksjonsrisiko (pas synes denne prosedyren er en stor påkjenning)?

 

Jeg trengte å få skrevet dette ned og reflektere.

 

Håper på tilbakemeldinger:)

Link to comment
Share on other sites

Stakkars deg, vondt å ha det slik. Men det viser i hvert fall at du er en samvittighetsfull sykepleier.

Jeg har ingen erfaring med nefrostomikateter, og aner derfor ikke hvor stor risiko det er for infeksjon om man ikke får utført prosedyren 100% aseptisk som i dette tilfelle. Ut fra det du beskriver vil jeg tro at sjansen for infeksjon er liten.

Men jeg ville tatt kontakt med behandlende lege og fortalt hva som skjedde. Da kan legen vurdere om noe bør gjøres. I verste fall kan man jo gi antibiotika profylaktisk.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Nå har det gått noen dager og jeg har ikke gjort noe mer med det. Har reflektert dette med min samboer som også er sykepleier (selvfølgelig kun om prosedyren og ikke pasienten).

 

Og vi er enig om at det kan være større infeksjonsrisiko og ska skifte på nytt når det skal gå 2 uker mellom hver gang.

 

Selvfølgelig skal hanskene være 100% steril og det at jeg er usikker på venstre hanske da jeg skulle sette på ny plate rundt åpningen,tror jeg selv det er liten sjanse at det skal gi en infeksjon.

 

Når jeg vasker med klorhexidin på huden rundt vil den aldri bli 100% steril da det er vanskelig å få bort eks all størknet blod.

 

Jeg tenker heller at dette lærer jeg av. Neste gang jeg er usikker skal jeg stole på magefølelsen og heller skifte steril hanske en gang for mye.

 

Når det gjelder å evt høre med legen om det skulle gis antibiotika profylaktisk tenker jeg kan være en risk da pas tidligere har stått på flere antibiotikakurer pga infeksjoner og det er jo en fare for å bli resistent?

 

Høres dette fornuftig det jeg skriver ovenfor?

 

Ts

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy