Jump to content
Sykepleiediskusjon

Usteril?


Guest Nurse

Recommended Posts

Hei.

Jobber som sykepleier i omsorgsboliger i hjemmetjenesten. Vi har en pas som har nefrostomikateter (kateter inn til nyrene) begge sider som vi vasker og skifter plate og bandasje på hver 14 dag.

 

Vi synes det er greit å være 2 spl under denne prosedyren da den ene kan assistere og den andre lettere kan holde seg steril.

 

Men i dag da vi utførte denne prosedyren ble jeg usikker. Etter jeg hadde vasket huden rundt åpningen og koblet til nye koblinger skulle jeg skifte til nye sterile hansker, og da jeg skulle ta på den sterile hansken på venstre hånden slet jeg litt da jeg skulle dra den over hånden.

 

Så jeg er usikker om to av fingertuppene på hansken kan ha kommet fort bort i huden min. Men det gikk så fort så ble usikker. Sa dette til min kollega som mente det sikkert hadde gått bra. Så jeg fortsatte prosedyren, og satt på plata rundt nefrostomiåpningen og la bandasje over der igjen.

 

Nå i ettertid plager dette meg. Jeg føler det er stor sjanse for at den venstre hanske ikke var 100% steril og jeg fulgte ikke magefølelsen på å bytte hanske. Jeg tror jeg hadde gjort det hvis jeg hadde utført prosedyren alene.

 

Men nå er prosedyren utført. Så det lurer på er;

 

Hvor stor sjanse er det for at pas får infeksjon pga meg? Hvis det skulle være slik at hansken kom litt borti min hud (som jeg nettopp hadde spritet)?

 

Bør venstre nefrokateter stelles på nytt i morgen eller er det bare enda større infeksjonsrisiko (pas synes denne prosedyren er en stor påkjenning)?

 

Jeg trengte å få skrevet dette ned og reflektere.

 

Håper på tilbakemeldinger:)

Link to comment
Share on other sites

Stakkars deg, vondt å ha det slik. Men det viser i hvert fall at du er en samvittighetsfull sykepleier.