Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kateterinnsetting mann


Guest Nurse

Recommended Posts

Hei:)

 

Har akkurat kommet fra senvakt men det er noe som plager meg.

 

Jeg jobber i hjemmetjenesten i omsorgsboliger og satt i dag inn ett urinkateter på en MS-pasient som kun er sengeliggende og svært stiv i kroppen og kontraktert.

 

En kollega hold bena slik at jeg lettere skulle komme til men hadde ikke den beste arbeidsstillingen.

 

Jeg har gjort dette ett par gang tidligere selv om det er 3 mnd siden sist. Jeg pakket opp alt sterilt og hadde god håndhygiene og sterile hansker. 2 min etter pas fikk lokalbedøvelse satt jeg kateteret inn men da kollega sakte dro av pakningen kateteret lå i samtidig som jeg førte det inn kom litt av kateter borti pas lår, og jeg tror litt av den delen av kateter ble ført inn i nedre urinrøret. Etter jeg fylte ballongen hentet jeg sprittørk og tørket koblingen som var utenfor urinrøret.

 

Pasienten sa selv at h*n var veldig sliten av å ligge i den stillingen og hadde vondt i nakken etter prosedyren.

 

En god stund etter denne prosedyren tenkte jeg masse på dette så jeg gikk tilbake og forklarte pas at kateteret kom litt borti låret. Pas sa da at det brydde h*n seg ikke om da det var pas egne bakterier.

 

Derfor satte jeg ikke nytt pga det jeg har nevnt ovenfor.

 

Men jeg sendte likevel melding til fastlegen om dette og legens mening. Så håper jeg får svar i morgen.

 

Men dette plager meg:( hva tenker dere. Håper på svar. Var forresten mannlig pas.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Fikk svar fra fastlegen som sa at kateteret skulle være i og at vi heller observerer pasient videre. Vi tok en urin-stix som visste litt utslag men legen mente at pasienter som har hatt kateter lenge ofte lett får utslag. Prøven ble sendt til dyrkning men ble seponert på sykehus siden pas ikke har noen kliniske symptomer.

 

Så vi gjør ikke noe med det foreløpig. Legen mener at jeg ikke skal bekymre meg :)

 

 

Så det går bra nå :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy