Jump to content
Sykepleiediskusjon

bacheloroppgave - forskningsartikler


Guest Guest

Recommended Posts

Guest Guest

Jeg holder på å skrive bacheloroppgave nå. Jeg sliter litt med å finne artikler. Jeg skal skrive om schizofreni og sykepleier-pasient relasjonen. Har dessverre ikke funnet forskningsartikler hvor hovedtema er schizofreni og relasjon. Men jeg har funnet flere som handler om pasienter med psykisk lidelse og hvilken opplevelser de har av sykepleier-pasient relasjonen. Tror dere det er mulig å bruke dette?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du på tilpasse tittel og innhold litt etter hva du finner? Hvis oppgaven blir lettere å skrive med et litt annet fokus er det kanskje lurt?

Regner med du har tatt kontakt med biblioteket for å få hjelp i søkeprosessen slik at søkerord, trunkeringer og søk på andre språk enn norsk er dekket? Hvis du ikke anbefaler jeg på det varmeste å ta kontakt med skolens bibliotek, de er skikkelig gode på å finne det som krevende å lete opp :)

Link to comment
Share on other sites

Guest spl.stud.

Slik du presenterer temaet for bachelor-oppgaven er det alt for "vidt" enda. Du må avgrense problemstillingen din enda mer, for å få noen vettige resultater. Noen spørsmål du kan arbeide med:

 

* Hva er det i relasjonen mellom pasient og sykepleier er det du vil se på? Er det kommunikasjonen, hvordan sykepleier tilrettelegger for pasienten, hvordan sykepleier skaper relasjoner etc.

* Hvilken type schizofreni er du skal se på? Er det paranoid schizofreni? Kataton?

* Hvordan skal du belyse sykepleien i denne oppgaven? Hva er det sykepleieren gjør? Viktig å få frem sykepleieren og pleien i oppgaven.

* Foregår dette i sykehus, hjemmesykepleie? Hvilken arena møter du pasienten?

* Bruk av MeSH-termer gjør det mye enklere å finne ut hva du egentlig søker etter. Du kan velge MeSH i drop-downboxen ved siden av søkefeltet i f.eks. pubmed. Deretter søker du etter enkelttermer og finner den definisjonen av begrepet du søkte etter som passer din bruk best.

* Har du fått veiledning? Kanskje få hjelp av veileder til å formulere en god arbeidsproblemstilling? En problemstilling som du evt. kan modifisere til å passe din oppgave.

 

Et eksempel på et MeSH-søk er: ("Schizophrenia, Paranoid"[Mesh] AND "Nurse-Patient Relations"[Mesh]

 

Lykke til! Så er vi forhåpentligvis begge sykepleiere til sommeren! :)

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy