Jump to content
Sykepleiediskusjon

Medikamentregning, hjelp!


IngridKW

Recommended Posts

Hei! Jeg er en videregående-elev som skal studere sykepleie, og som nå sitter å ser gjennom gamle medikamentregningsoppgaver på nett.. Men jeg forstår ikke hvor mye mg/ml er? Forstår at det er snakk om "milligram per milliliter", men jeg skjønner ikke hva man skal regne ut av her? Kan noen hjelpe ? :)

Link to comment
Share on other sites

Hei! Så bra at du allerede er i gang med å lese litt ☺ Det blir nok lettere for deg når du har hatt litt undervisning om det. Men enkelt forklart er mg/ml styrken på medikamentet. F.eks la oss si at du skal gi 100 mg ibux mikstur til et barn. Styrken på ibux mikstur er 20 mg/ml. Da må du vite både dosen (100 mg) og styrken (20 mg/ml) for å regne ut mengden (antall ml) du skal gi.

 

Mengde =Dose/Styrke, dvs mengde= 100 mg/ 20 mg/ml = 5 ml.

 

Håper det var forståelig! Lykke til med videre lesing ☺

Link to comment
Share on other sites

Hei! Så bra at du allerede er i gang med å lese litt ☺ Det blir nok lettere for deg når du har hatt litt undervisning om det. Men enkelt forklart er mg/ml styrken på medikamentet. F.eks la oss si at du skal gi 100 mg ibux mikstur til et barn. Styrken på ibux mikstur er 20 mg/ml. Da må du vite både dosen (100 mg) og styrken (20 mg/ml) for å regne ut mengden (antall ml) du skal gi.

 

Mengde =Dose/Styrke, dvs mengde= 100 mg/ 20 mg/ml = 5 ml.

 

Håper det var forståelig! Lykke til med videre lesing ☺

Åh, tusentakk for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy