Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvordan fullføre sykepleien...


Guest Sasha-87

Recommended Posts

Guest Sasha-87

Jeg har kommet i en situasjon hvor jeg ønsker ikke noe annet enn å fullføre min utdannelse som sykepleier. Jeg skriver derfor her for å få råd og tips om hva som kan være lurt å gjøre videre.

 

Denne våren skulle jeg ha hatt fullført mitt 2 år på sykepleier utdannelsen. Dessverre så var jeg topp uheldig med praksis plassen, hvor jeg vil bruke så sterke ord å si at den praksis koordinatoren med vilje gjorde det vanskelig for meg å fullføre. Jeg trakk meg fra praksis plassen 14 dager for den var ferdig. Vil ikke gå inn på detaljer om dette her.

 

For å ta opp igjen sykehuspraksisen sa jeg klart i fra til skolen at jeg ønsket meg til annet sykehus. Ett sted jeg ikke hadde jobbet og hvor jeg kun bare var "fersk sykepleierstudent". Og skolen var fantastisk og hjalp meg med nytt sykehus å ha praksis ved. Jeg måtte flytte. Dessverre fikk jeg ikke tilrettelagt turnus og for meg som alenemor ble det utfordrende å arbeidet natt midt i uka pluss kveldsvakter. Spesielt fordi jeg nettopp hadde flytt og ikke hadde noe nettverk rundt meg.

 

Skolen sendte dermed ut oppsigelse av studieplassen pga oppbrukt to forsøk i praksis.

 

Denne høsten har jeg søkt en administrativ bachelor hvor jeg er ganske sikker på å komme inn. Men selv om jeg kommer inn på den administrative utdannelsen, så har jeg aldri hatt sterkere ønske om å bli ferdig som sykepleier. Jeg husker hvordan mange av studentene i klassen min snakket om å bygge på med ledelse eller noe annet når de ble sykepleiere, for å slippe å gå "på gulvet" som de sa. Vet dere - jeg savner å gå på gulvet. Jeg savner de stressende vaktene på medisinsk avd. og jeg savner å jobbe turnus. Det er virkelig ikke annet jeg vil her i verden enn å jobbe som sykepleier.

 

Mitt spørsmål er da: Siden jeg mangler enkelt emner fra 2-året, kan disse tas opp som bare enkelt emner ved en annen høgskole? Jeg kan ikke søke skolen som jeg har gått på tidligere - for det var ikke lov pga oppbrukt 2 forsøk. Må jeg vente helt til neste vår for å søke en annen høgskole og kanskje begynne helt på nytt igjen.

 

Jeg mangler eks: sykehuspraksis pluss folkehelse, alt annet er bestått på 2-året.

 

Eller er det bare å tenke at sykepleien er tapt for evig og alltid. Begynne på noe nytt og prøve å ikke bli bitter...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bytter skole kan det være vanskelig å få hoppet inn for å ta emner fra 2. året. Dette fordi skoler har ulik oppbygging i de ulike emnene på de ulike trinn. Skolene har ulik oppbyggning, men etter 3 fullførte år ved en skole får du totalpakke med sykepleiekunnskap som totalt sett er den samme i henhold til rammeplan. Det kan være du får godkjent noen emner slik at du tar bare 2. året om igjen istedet for hele utdanningen. Snakk med studierådgiver ved den skolen du ønsker å gå, de pleier å være serviceinnstilt til å ta inn studenter som er motiverte. Tror det skal godt gjøres at du kommer inn som student i år med mindre det er ledige plasser etter samordna opptak har tatt inn. Tvi tvi og lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy