Jump to content
Sykepleiediskusjon

Legemiddelregning


Caterina

Recommended Posts

Hei, noen som kan kanskje hjelpe med den oppgaven:
En pasient skal ha kaliumklorid 40mmol(1 mmol/ml). Medikamentet skal fortynnes og administreres intravenøst i 1 000 Ml Glukos (50 mg/ml). Pasienten skal ha 12 mmol kaliumklorid i timen. Totalt infusjonsvolum er 1040. Hvor mange dråper skal pasienten ha per minutt (1ml=20 dråper). 
Tusen takk

 

Link to comment
Share on other sites

Total: Her tenker jeg det er interessant å vite styrke for å kunne regne ut videre hvor mange dråper som må til for å få 12mmol

D: 40mmol

M: 1040ml

S => D:M =>40:1040 = 0,038461538mmol/ml. 

Dette bruker vi videre:

Pr. time: når vi nå vet styrken, og dose per time, så er det enkelt å regne ut mengden som tilsvarer denne dosen.

D: 12mmol

S: 0,038461538mmol/ml

M => D:S => 12:0,038461538 = 312ml

 

Pr. minutt: nå vet vi hvor mange ml pr time, det er 60 minutt i en time, så da deler vi tilsvarende. 

312 / 60 minutt = 5,2 ml/minutt. 

med 20dr/ml => 5,2*20 = 104dr/min 

 

Fint om noen korrigerer meg ved regnefeil eller har andre måter å regne på.

 

Tallene kan variere med hvor mange desimaler du skal ha og hvordan du runder av. Når det er sagt så pleier jeg alltid å gi kaliumklorid på pumpe, dette for å sikre riktig hastighet (10mmol/time) og at pumpen stopper ved motstand som en vil få dersom det går subcutant. derfor vil jeg stille inn pumpen slik at den går på minimum 4 timer. Dog bruker vi ofte 6 timer. Dette med å regne på dråpetakt synes jeg er ganske tullete fordi selv om du stiller inn dråpetakten så kan denne endre seg undervegs i infusjonen. Så dersom tid er en kritisk faktor ved en infusjon, så bruk pumpe.

Se elektrolyttveileder:

http://diakonhjemmetsykehus.no/cms/site/0/forside/aktuelt/nyheter/_attachment/2690?_ts=143de54a41d

Link to comment
Share on other sites

Ja det var et par vendinger mindre enn min regning, men godt for meg å se at jeg ikke var helt far off på svaret. Slet litt med den der, da jeg ikke har regnet på dråpetakt siden praksis.. bruker som sagt pumpe på tidskritiske infusjoner. Ellers går det litt sånn på gefühlen.

Når det er sagt ville jeg ikke infundert 40 mmol på 3,3 timer, ref. elektrolyttveilederen:

"Maksimal infusjonshastighet: 20 mmol kaliumklorid/time i perifer vene.
40 mmol kaliumklorid/time i sentral vene. Obs! kontinuerlig EKG monitorering ved infusjonshastighet > 10 mmol kaliumklorid/time. "

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy