Jump to content
Sykepleiediskusjon
Sign in to follow this  
Guest Stine

Benzodiazepiner og nedtrappingsregime

Recommended Posts

Guest Stine

Jeg har en pasient som bråsluttet med Apodorm etter å ha brukt det hver kveld i 7 uker. To dager etter får han seponeringsreaksjoner. Det ble startet med et nedtrappingsregime, en tablett annen hver dag i 2 uker, deretter 1/2 tbl annen hver dag i 2 uker og til slutt 1/4 tablett annen hver dag i 2 uker. 

Dessverre ser det ut til at reduksjonen har gått for fort, da pasienten fikk økende seponeringsreaksjoner da han begynte med 1/2 tbl. annen hver dag. La da til en kvart tablett ekstra, det hjalp noe.

Noen som har erfaring med dette, som kan fortelle hvordan man bør gå frem. Må man feks akseptere lette seponeringsreaksjoner mens man holder på med nedtrappingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det står noe om det her: https://nhi-no.azurewebsites.net/sykdommer/psykisk-helse/legemidler/benzodiazepiner-nedtrapping/?page=6

Ser at det er veldig individuelt hvor fort man kan trappe ned. Man bør ikke øke dosen igjen, men heller forlenge intervallene. Det ser også ut til at noe seponeringsreaksjoner kan forekomme under nedtrapping.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Your content will need to be approved by a moderator

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×

Important Information

Privacy Policy