Jump to content
Sykepleiediskusjon

Frostrier


LisaMarie

Recommended Posts

Hei! Jeg jobber på sykehjem. Jeg pakket inn, og fant varmeflaske til en eldre pasient med frostrier (jeg ventet nå på tilbakemelding fra lege) Feberen var på dette tidspunkt 39. Resp 32, puls 105 urm, bt 110/60. Pasient hadde startet på AB mot uvi dagen før. Jeg fikk beskjed fra spl kollega om å fjerne varmeflaske og kle av pasient, og ble litt forundrer over dette. Jeg leser i grunnleggende sykepleie at man skal støtte opp kroppens funksjoner ved å nettopp tilføre varme, men at det er viktig å identifisere når frostrierne er over, og at det da er viktig å fjerne varme etc( da støtter man fortsatt kroppen, for nå er jo temperaturen på vei ned).

men argumentet til min kollega var at det er farlig dersom temperaturen går opp til 42. Det jeg lurer på er om noen vet hvor høy kroppen kan stille den indre termostaten på? Det virker for meg ulogisk at kroppen jobber for å ødelegge seg selv ved å justere temperaturen til over 42. Jeg vet jo at det skjer at tempen blir over 42, men jeg har liksom hatt inntrykket av at dette skjer pga hypertermi? At man ikke kler av igjen når den indre termostaten er nådd? Er det noen som har link til en god "avhandling" rundt dette temaet? Jeg har gjerne lyst å forstå☺️

 

På forhånd takk! Mvh en sykepleier med snart 3 år som spl, og føler meg fortsatt "nyklekket" som sykepleier☺️

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, velkommen hit :)

Jeg har lært og ville gjort det samme som deg. Når feberen stiger gir man varme, når den har nådd sin topp vil pasienten slutte å fryse og da kler man av.

Men det var vel ikke det du lurte på, for du leste jo det samme i boken grunnleggende sykepleie :)

Jeg prøver å søke for å se om jeg finner noe av det du etterspør. Inne på NEL, finner jeg dette:

 

Søker videre og finner dette i Norsk Legemiddelhåndbok:
 

Behandling

Ikke‑medikamentell: Behandling av feber i seg selv er rent symptomatisk. Overoppheting må unngås. Romtemperaturen bør senkes til maksimum 15 °C. Kle heller av enn på for å øke varmetapet (klær, tepper og dyner). Det er imidlertid ikke hensiktsmessig med avkjøling under et pågående frostanfall pga. økt perifer vasokonstriksjon. Ytterligere avkjøling i form av kalde kluter o.l. er sjelden nødvendig, i hvert fall utenfor sykehus. Feber fører alltid til væskemangel, særlig ved samtidig diaré, og det er derfor viktig at alle pasienter med feber får rikelig væsketilførsel. Pårørende, særlig småbarnsforeldre, har gjerne mange spørsmål og trenger konkrete råd om hvordan de skal forholde seg ved feber. Det er viktig å gi nøktern og saklig informasjon om hvordan de skal forholde seg, særlig i forhold til videre observasjon og bruk av febernedsettende i det videre sykdomsforløpet.

http://legemiddelhandboka.no/Terapi/22530

 

Men vi ble kanskje ikke så mye klokere, annet enn at det vil være lite hensiktsmessig å avkjøle under frostanfall. Og at ved infeksjon blir feber sjeldent farlig høy.

Men jeg søker mer senere og kommer tilbake til deg om jeg finner noe mer. Hold oss gjerne oppdatert om du finner noe :)


 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har søkt mye rundt og fant fordypningstoff til apotek og helsestasjon der de skriver om barn og feber. Det som står der bekrefter ihvertfall det du sier. Under her har jeg kopiert inn deler av det som sto der.
I mine søk har jeg heller ikke sett annet enn at ved frostanfall skal pasienten tilføres varme. Det vil også være smertefullt for pasienten å ikke få tilført varme når et frostanfall pågår. 
Men man kan jo underveis observere pasienten og følge med på temperaturen.
 
 
"Mekanismene som fremkaller feber
Feber fremkalles med få unntak av infeksjon med virus eller bakterier. Noen bakteriers cellevegg
inneholder lipopolysakkarider som kan fremkalle feber (eksogene pyrogener). 
Virus og bakterier kan også få kroppen til å frigjøre feberfremkallende stoffer (endogene pyrogener).
Kroppens egne pyrogener synes å være interleukiner og andre cytokiner. Disse pyrogenene øker
temperaturen ved å regulere opp termostaten som finnes i hypotalamus i hjernen. 1
Feberfremkallende stoffer synes å ha betydning for samkjøring av det immunologiske angrepet på
bakterien eller viruset.
Feber forsvarer kroppen, men er ikke farlig
For mennesker er feber viktig for bekjempelse av infeksjon. Veksten av flere 
typer bakterier hemmes ved høyere temperatur, og angrepsceller fra immunapparatet blir mer
aktive.4 Flere dyrestudier tyder på at overlevelsen ved infeksjon øker når temperaturen stiger.4
Temperaturen ved feber vil ikke øke utover 42 grader. Når temperaturen stiger mot denne verdi, vil
kroppen sette inn mottiltak som senker kroppstemperaturen. Temperaturen vil derfor ikke øke
lineært med tiden, men vise svingninger opp mot maksimalt 42 grader. Ved høy temperatur frigjør
kroppen febersenkende stoffer (endogene cryogener) som setter termostaten ned. 4 Cryogenene i
kroppen vår er ikke fullstendig kartlagt. Tumornekrosefaktor, arginin-vasopressin og alfa-melanocytt
stimulerende hormon kan være endogene cryogener. 5
Feber øker stoffskiftet. Oksygenforbruket til barnet øker med omtrent 13 prosent per grad over 38
grader. Barnets kalori- og væskebehov øker tilsvarende. 1 Når temperaturen blir høy, 40 grader eller 
2
mer, kan dette sløve barnet og redusere dets væskeinntak. Dette kan være en grunn til å senke
temperaturen. Noen barn reagerer mer på feber enn andre og bør få tidligere behandling.
Feber og hypertermi er to forskjellige tilstander. Hypertermi er overoppheting som for eksempel kan
finne sted ved at barnet er innelukket i bil en svært varm dag. Hypertermi kan også skyldes sjeldne
reaksjoner på legemidler. Ved hypertermi kan barnet få skadelig høy kroppstemperatur.
 
Forfattergruppe: A.K. Brigtsen (barnelege, Oslo universitetssykehus), P. Lagerløv (allmennlege, Institutt for helse og
samfunn, UiO), N. Misvær (helsesøster og 1. lektor, Høgskolen i Oslo og Akershus), H. Nordeng (farmasøyt, Farmasøytisk
institutt, UiO), Å. Ertesvåg (farmasøyt Vitusapotek Blindern og Farmasøytisk institutt, UiO)
Gjennomlest av: Tore G. Abrahamsen (professor i barnesykdommer, Oslo universitetssykehus"
Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har ikke funnet dokumentasjon men vil bare bekrefte at ved frostanfall pakker man inn pasienten i dyner, bruker varmeflaske etc. Jeg jobber på Intensivavdeling og har aldri vært borti at noen vil avkjøle pasienten under pågående frostanfall. Tenk bare logisk hvor ubehagelig det ville vært for pasienten hvis vi skulle nedkjøle når pas. fryser. Du gjorde alt riktig, observerte vitale parameter og kontaktet lege. Feber stiger svært sjelden over 40 grader, kun i få tilfeller ser vi det hos oss. Og da er det ikke dynen/varmeflaske som er årsaken, men alvorlig sepsis. 

Link to comment
Share on other sites

Guest Sykepleier

Tror nok kollegaen din har misforstått. Det vil være svært ubehagelig og lite hensiktsmessig å avkjøle en pasient under et frostanfall. Stort sett bør man lytte til kroppens signaler, og under et frostanfall ber den om varme. Kroppen gjør alt den kan for å oppnå den temperaturen termostaten er innstilt på. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy