Jump to content
Sykepleiediskusjon

Smittekjeden


nursechristina

Recommended Posts

Vi har en oppgave hvor en pasient har blitt påvist UVI. Vi blir bedt om å skrive hvordan vi kan bryte smitteleddene. Mye av det går igjen under hvert ledd  og er usikker om jeg har gått glipp av noe...

 

Smittestoff kan brytes med antibiotikabehandling. Smittekilde, utgangsport, smittevei, inngangsport og smittemottaker kan brytes ved å instruere pasienten om riktig tørke teknikk etter avføring og etter personlig stell nedentil siden bakteriene smitter fra tarmen. 

 

Er dette riktig?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det må bli slik:

Smittestoff er bakterier,  smitteutgang ofte fra avføring, smittevei er dårlig nedentilhygiene, samleie eller kateter, ingangsport er urinrør, og smittemottaker er den som får en UVI.

Så er det hvordan du bryter smitteleddene. Da må du se på hvert ledd hva som kan gjøres for å bryte smitten. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bryter et eller flere av leddene i smittekjeden vil ikke smitte oppstå, og da er det ikke behov for antibiotikabehandling. 
Smittestoffet er bakterier som skrevet over her, men dette leddet i smittekjeden brytes ikke av AB som du skriver. 
Eller, det gjør jo det, men dersom det er behov for AB, at infeksjon har oppstått, er alle leddene i smittekjeden fått gå uavbrutt. 

Som du sier går mye av dette i hverandre. 
Det du nevner tenker jeg også er riktig (hygiene). Og det som den over her skriver. 
En annen ting som kan bryte smittekjeden er jo faktisk å gi pasienten kunnskap om den hvis det er mulig. 
Vet ikke helt om det er innenfor ift. oppgaven deres, men dersom pas. vet hvordan uvi oppstår kan de lettere unngå det. Det er en måte å bryte flere ledd i smittekjeden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy