Jump to content
Sykepleiediskusjon

Når kollegaer i psykiatri glemmer all somatikk....


Guest Cookiie

Recommended Posts

Guest Cookiie

Hei! 

Jeg er sykepleierstudent på 3. Året og jobber som ringevikar i psykiatrien (bofellesskap). 

Jeg skal være kort: for en tid tilbake var jeg nattevakt og observerte at en pasient var på do svært ofte. Spurte litt nærmere og fikk høre at pasienten hadde hatt det slik en stund, og periodevis hadde magesmerter hvor det ble pekt på området under navlen. Jeg er alene på natt (har bare bakvakt) og fikk ikke tatt urinprøve da, men gav beskjed til spl som kom på dagvakt at det måtte taes en stix den dagen. 

Nå har jeg vært borte over to uker og hadde vakt igjen her en dag - hvor jeg prøvde å lese i journal hvordan dette hadde gått, men fant ingenting. Spurte kollegaer og pasienten om det var tatt prøve, men alle sa nei. Spurte kollegaer om allmenntilstand og de svarte at vedkommende hadde hatt av-og-på feber en stund og at det fortsatt var hyppige toalettbesøk. Ingen har reagert på dette. 

Så jeg fikk tatt en stix den dagen som umiddelbart slo ut på det aller meste, det var ingen tvil om UVI. Jeg blir så matt!! Det er over en uke siden jeg gav beskjed om dette OG skrev på gjøremålsliste at det måtte taes stix! Pasienten har hatt feber, vært slapp og hatt magesmerter og ingen har reagert! Folk har klaget over at de hyppige toalettbesøkene er plagsomme og ressurskrevende - men ingen har tenkt over at de kanskje har en årsak? Det er jo ikke pasienten som ønsker å være plagsom.. 

Dette er bare toppen av isfjellet. Slikt skjer hele tiden! Ja, psyken og mental helse er svært viktig men man kan da ikke bare drite i kroppen.... Newsflash: de henger ofte sammen. Jeg blir SÅ frustrert. Det er bare noen måneder siden jeg kom på jobb og oppdaget et stort kutt som definitivt skulle vært sydd, som bare hadde fått et sånt brunt matbutikk-plaster over seg og ikke dokumentert noe sted. Av og til føler jeg at pasientenes fysiske helse hviler på meg - en ringevikar i assistentstilling. 

Har noen gode råd til hva som kan gjøres med dette? Det er jo faglig uforsvarlig å drive på sånn. Jeg har tatt det opp mange ganger... 

Link to comment
Share on other sites

Dette hørtes ikke bra ut. Forstår ikke hvordan de kunne overse disse symptomene som var så klassiske. Hva trodde de det var?  Ønske om oppmerksomhet? 

Veldig godt at du tok tak og reagerte :)  Stakkars pasienten . Regner med at pasienten har fått behandling nå, og følges opp forsvarlig. 

Jeg ville ihvertfall gått til ledelsen med dette. Disse pasientene er i en svært sårbar situasjon og jeg mener dette ikke er forsvarlig behandling når man overser helt klassiske somatiske symptomer.

 

Link to comment
Share on other sites

I psykiatrien glemmer de ofte somatikken. Har selv hørt sykepleiere der si at de blir usikre straks det er sårstell eller andre somatiske problemer. Ingen unnskyldning, for med så opplagte tegn på infeksjon skulle de ha reagert. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy