Jump to content
Sykepleiediskusjon

Når kollegaer i psykiatri glemmer all somatikk....


Guest Cookiie

Recommended Posts

Guest Cookiie

Hei! 

Jeg er sykepleierstudent på 3. Året og jobber som ringevikar i psykiatrien (bofellesskap). 

Jeg skal være kort: for en tid tilbake var jeg nattevakt og observerte at en pasient var på do svært ofte. Spurte litt nærmere og fikk høre at pasienten hadde hatt det slik en stund, og periodevis hadde magesmerter hvor det ble pekt på området under navlen. Jeg er alene på natt (har bare bakvakt) og fikk ikke tatt urinprøve da, men gav beskjed til spl som kom på dagvakt at det måtte taes en stix den dagen. 

Nå har jeg vært borte over to uker og hadde vakt igjen her en dag - hvor jeg prøvde å lese i journal hvordan dette hadde gått, men fant ingenting. Spurte kollegaer og pasienten om det var tatt prøve, men alle sa nei. Spurte kollegaer om allmenntilstand og de svarte at vedkommende hadde hatt av-og-på feber en stund og at det fortsatt var hyppige toalettbesøk. Ingen har reagert på dette. 

Så jeg fikk tatt en stix den dagen som umiddelbart slo ut på det aller meste, det var ingen tvil om UVI. Jeg blir så matt!! Det er over en uke siden jeg gav beskjed om dette OG skrev på gjøremålsliste at det måtte taes stix! Pasienten har hatt feber, vært slapp og hatt magesmerter og ingen har reagert! Folk har klaget over at de hyppige toalettbesøkene er plagsomme og ressurskrevende - men ingen har tenkt over at de kanskje har en årsak? Det er jo ikke pasienten som ønsker å være plagsom..