Jump to content
Sykepleiediskusjon

Fordjupningsoppgave


Guest Runa

Recommended Posts

Jeg tar videreutdanning i vandret gerontologi. Jeg skal snart skrive fordupningsoppgave, men sliter litt med å finne riktig problemstilling og vinkling. Frontallappdemens er noe som jeg finner interessant. Noen som kan komme med tips?

Link to comment
Share on other sites

Oi.. er dette en ny vidreutdanning innen sykepleie? Kjenner kun til videreutdanning innen geriatri. Trodde gerontologi handlet om den friske alderdom, kan du fortelle litt om det?

Frontallappsdemens er et spennende tema. Hva med å skrive om pårørende til pasienter med frontallappsdemens? De trenger mye veiledning og støtte. Tror det finnes endel studier på det også.

Tok et raskt søk på pårørende og frontallappsdemens og fant blant annet dette, så behovet er der: 
 

Quote

 

Pårørende til unge med frontotemporal demens opplever oftere depresjon enn pårørende til pasienter med Alzheimers demens (46), og depresjon er vanligere hos pårørende som er gift og har barn med den demensrammede (47). Mange av disse kan komme i en vanskelig økonomisk situasjon fordi de må redusere graden av lønnsarbeid for å være hjemme med den unge demensrammede (1). Ofte er barna svært bekymret for den foresatte som er rammet av demens, ikke minst kan spørsmålet om hvorvidt de vil arve denne sykdommen gi opphav til uro (1).

http://tidsskriftet.no/2011/06/oversiktsartikkel/nar-demens-rammer-unge

 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy