Cathrine Posted January 15, 2018 Report Share Posted January 15, 2018 Delte nettopp en video på facebooksiden vår som var laget av sepsisteamet på Ullevål sykehus. Ser at de der tar blodkultur fra veneflonen de la inn. Det må jo være smart, så lenge man tar blodkultur i det man har lagt inn veneflonen. Sparer både tid og stikking av pasienten. Er det vanlig å gjøre det slik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PVK Posted January 20, 2018 Report Share Posted January 20, 2018 Skal jeg ta blodkultur av en pasient som i mitt tilfelle er dårlige/sepsismistanke i de fleste tilfeller om jeg tar blodkultur legger jeg nesten konstant en ny pvk med mindre pasient har mer enn 3 fra før. Ingen kontaminering så lenge den er helt fersk. Men så kommer slle vikarer og tar nye blodprøver dagen etter fordi pasienten sier at forrige person gjorde det. Kun når den er ny. Og da bruker du stikket til noe nyttig. Skal ikke mange infusjonene til på en dårlig pasient før du får konflikt om hva som kan gå med hva. Selv 3-lumen cvk og noen ganger 5-lumen krever ekstra PvK på dårlige. Og ser du en lege skal legge 1-lumen sier du STOPP. Ubrukelig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted January 20, 2018 Author Report Share Posted January 20, 2018 13 hours ago, Guest PVK said: Skal jeg ta blodkultur av en pasient som i mitt tilfelle er dårlige/sepsismistanke i de fleste tilfeller om jeg tar blodkultur legger jeg nesten konstant en ny pvk med mindre pasient har mer enn 3 fra før. Ingen kontaminering så lenge den er helt fersk. Men så kommer slle vikarer og tar nye blodprøver dagen etter fordi pasienten sier at forrige person gjorde det. Kun når den er ny. Og da bruker du stikket til noe nyttig. Skal ikke mange infusjonene til på en dårlig pasient før du får konflikt om hva som kan gå med hva. Selv 3-lumen cvk og noen ganger 5-lumen krever ekstra PvK på dårlige. Og ser du en lege skal legge 1-lumen sier du STOPP. Ubrukelig Så håpløst med vikarene da, som ikke kjenner til prosedyrene deres med å ta blodkultur fra nyinnlagt veneflon. Interessant å lese at dere også gjør det på denne måten. Jobber du i akuttmottak? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sanna Posted February 2, 2018 Report Share Posted February 2, 2018 Legger som regel ny pvk når jeg tar imot infeksjonspas. Tar da 1 sett fra den + blodprøvene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.