Jump to content
Sykepleiediskusjon

Utregning av en oppgave.


Guest pujpuj

Recommended Posts

Guest pujpuj

Hei! 

Jeg klarer ikke å regne ut denne oppgaven. Har sittet med den lenge, men klarer ikke å komme frem til riktig svar. <_<

Til en pasient blir det rekvirert Nitropress infusjon 1 mikrogram(g) per kg kroppsvekt per minutt. Det blir tilsatt 25 mg med Nitropress i Glucose 5 mg/ml slik at infusjonsvolum totalt blir 50 ml. Pasienten veier 65 kg. a) Hvor mange ml per time skal infusjonspumpen stilles på?

Je føler at jeg har stålkontrol på det meste i med.regning, men denne oppgaven her, klarte å ødelegge det for meg-_-

Vennligst forklar hva dere gjør, og evt. hvorfor :)

Link to comment
Share on other sites

Guest pujpuj
1 hour ago, Nonmaleficence said:

D= 1mcg/kg/min * 65kg=65mcg/min

M= 50ml

S = 25mg : 50ml=0,5mg/ml=500mcg/ml

 

65mcg/min * 60 min/t=3900mcg/time

3900mcg/t : 500 mcg/ml = 7,8ml/time

 

Tror dette ble rett :)

åå, takk! Kan du forklare hvorfor du mener dosen er 25 mg, når du regner ut styrken? 

Link to comment
Share on other sites

Guest PUJPUJ
On 17.3.2018 at 9:24 AM, Nonmaleficence said:

Det blir tilsatt 25 mg med Nitropress 

Ja, men det står også at det er 1 mikrogram per kg, per minutt. Det er dette jeg ikke forstår...

Link to comment
Share on other sites

Dosen er 65 mikrogram/min. Når du regner, og det er to like variabler på begge sider av stykket kan du stryke de. 

1mcg/kg/min * 65kg <- Her stryker vi da kg, siden det står på begge sider av regnestykket. Svaret blir 65mikrogram/min.

Mengde total er 50ml, fordi det står at du blander ut 25mg Nitropress til totalt 50ml.

Styrken får du ved å dele dosen som er tilsatt blandingen, med total mengde. Altså blir regnestykket 25mg Nitropress delt på total mengde 50ml. Det vil si 0,5mg/ml. 1 mg er 1000mikrogram. Det vil si at styrken er 500mikrogram/ml.

Du må nå gange 65mikrogram/min med 60 minutter som er en klokketime, da det står oppført i time. Her setter vi opp 65mcg/min * 60min/t. Her kan vi da sløyfe minutter, som gir deg 3900 mikrogram/time.

3900mikrogram som pasienten skal ha per time deles deretter på styrken i din ferdigblandede løsning. 3900mcg/t delt på 500mcg/ml, altså kan du stryke mikrogram her, og sette 7,8ml/time.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy