Jump to content
Sykepleiediskusjon

Stell, trenger råd og tipd/forslag


Guest Deniz

Recommended Posts

Guest Deniz

Hei! Jeg skal begynne å studere sykepleie til høsten. Jeg lurer på om dere kan gi meg tips og råd når det gjelder stell? Ble dere vant til det? Tok det tid? Hva gjorde dere at dere ble vant til det? 

Jeg trenger alle tips og råd som jeg kan få :)) 

Jeg har jobbet for demente,men min jobb var å lage mat.. jeg ble litt dårlig når de kastet opp, eller når jeg gikk inn i rommet og det luktet dårlig.. men tror det er noe jeg venner meg til det.. 

 

Jeg synes sykepleie er en super yrke!! Gleder meg til å bli en sykepleier, men stellet gjør at jeg gruer meg litt...

 

Link to comment
Share on other sites

Vi er  bare mennesker og de fleste av oss synes enkelte ting kan være litt vanskelig å takle, særlig i begynnelsen. Det er som du sier ofte en vanesak.

Når noen kaster opp og du synes det er ubehagelig kan det hjelpe å tenke på pasienten hvor vondt han eller hun har det og ikke selve oppkasten. Det kan være lurt å forberede seg mentalt på det du synes er vanskelig. Tenk da på oppkast som mat som kommer i retur, det er jo det det er. Det å kunne kaste opp er en viktig mekanisme vi mennesker har, ikke alle dyr kan kaste opp og de er ganske sårbare hvis de spiser noe galt. Nevner dette for å naturlig gjøre det.  Kan også hjelpe å tenke på den fysiologiske prosessen som faktisk skjer når vi får brekninger og kaster opp. Her står det lett fortalt hva som skjer: 

 Brekninger oppstår oftest i forløpet av uvelhetsfølelse, blekhet, svetting og spyttflod. Det innledes med at pusten stanser i innåndingsfasen. Stemmespalten lukkes og brystkassen fikseres, slik at trykket i bukhulen kan økes ved hjelp av bukmusklene. Deretter oppstår det en bølge av muskelsammentrekninger i magesekken og oppover i spiserøret, såkalt omvendt peristaltikk, der mageinnhold blir drevet oppover og ut gjennom munnen. Refleksen styres av et nervesenter, brekningssenteret, i den forlengede marg i hjernen.

https://sml.snl.no/oppkast

Når det gjelder lukt er det endel som puster gjennom munnen og ikke nesen. Mer effektivt er det kanskje å akseptere lukten og bare tenke på det som en hvilken som helst lukt, og at ikke alle lukter er like gode. Tenk også her på hvordan det er for pasienten, sett deg inn i hans/hennes situasjon. 

Du skriver at du trenger tips og råd angående stell. Var det først og fremst oppkast og lukt du tenkte på, eller er det noe mer du lurer på?

Lykke til med studiene. Du går en spennende tid i møte! 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg er snart ferdig med 1. året på sykepleien og har nylig hatt første praksis på sykehjem. Jeg har ikke noe kjennskap til helsearbeid tidligere, så må helt ærlig si at det var mange nye lukter i starten, som helt klart ikke var veldig gode. Men, utrolig nok så venner man seg til det meste. i starten følte jeg meg litt usikker under stell siden alle pasienter har ulike rutiner og måter de vil at ting skal gjøres på. Det viktigste er å lytte til pasientens ønsker, samarbeide og ta deg god tid. Dette med lukt er som sagt vanesak, men enkelte ganger må man rett og slett bare stenge igjen nesa og puste med munnen. Kan også være at man ser ting som er ekkelt, men da er det lurt å gjøre som nevnt over her; å tenke på pasienten og hvordan de føler det. 

Stell kommer til å gå som en lek etterhvert og blir noe du gjør helt på automatikk! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy