Jump to content
Sykepleiediskusjon

Alternativ kreftbehandling kan redusere overlevelse


Recommended Posts

Leste dette på Forskning.no

Quote

 

Resultatet viser at pasientene som benyttet alternativ behandling i tillegg, hadde litt høyere risiko for å dø enn de som bare brukte vanlige metoder. Antagelig skyldes dette at menneskene som brukte alternativer hadde en større tendens til å velge bort enkelte deler av den tradisjonelle behandlingen, mener forskerne.

https://forskning.no/kreft-alternativ-behandling-alternativ-energi/flere-kreftpasienter-dode-med-alternativ-behandling/1214366

 

Jeg tenker bruk av antioksidanter også kan være en årsak, eller "alternative medisiner" som interagerer med tradisjonell kreftbehandling. 

På OUS anbefales det å ikke innta antioksidanttilkudd under pågående cellegift og strålebehandling. Da det ( i hvert fall teoretisk) vil kunne motvirke den tilsiktede effekten av behandlingen. Fordi endel av kreftbehandlingen er å utsette kreftcellene for oksidativt stress. 

Jeg synes man bør opplyse pasientene om at de  ikke bør bruke alternativbehandlig eller antioksidanttilskudd under pågående kreftbehandling. Men jeg opplever at mange kreftpasienter ikke har fått denne informasjonen. Er ikke det litt dårlig?

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy