Jump to content
Sykepleiediskusjon

Finnes det et sted for meg i sykepleien?


Guest Nyutdannet sykepleier

Recommended Posts

Guest Nyutdannet sykepleier

Hei,

Jeg er ferdig med sykepleiestudiene i Oslo for ikke så lenge siden, og er veldig stolt både av å ha klart studiet og å kunne kalle meg sykepleier. 

 

Problemet er at jeg ikke føler jeg finner helt min plass som sykepleier. Mange av mine klassekamerater forteller at de drømmer om å jobbe på akuttmottak og at de trives med arbeid hvor ingen dager er den andre lik. Men jeg er en person som trenger mye forutsigbarhet. Jeg trives best i arbeid hvor jeg har mulighet til å jobbe i roligere tempo. Det er da jeg har det best med meg selv og det er da jeg klarer å ha mest kontroll over min egen angst. Men finnes det slike avdelinger? Hvordan finner jeg slike avdelinger?  Når jeg ser på jobbannonser står det som regel i beskrivelsen noe sånt som "må trives i et høyt arbeidstempo da det tidvis kan være hektisk på avdelingen".

 

Jeg er redd for at jeg ikke passer som sykepleier. Jeg tørr ikke si høyt til noen sykepleiere jeg kjenner at jeg ikke trives med det samme høye og varierte arbeidstempoet de ønsker seg. For jeg føler det er det mange sykepleiere synes er spennede, og at det er det som er forventet av en sykepleier. Jeg skammer meg fordi jeg er en person som trenger litt tid på å lære meg nye prosedyrer og å bli trygg på nye ting, og fordi alle rundt meg ser ut til å ta nye ting på strak arm.

 

Burde jeg visst bedre før jeg søkte på sykepleien eller er det plass til oss som er litt forsiktige og trenger litt tid på oss? En nevnte for meg at jeg burde prøve å få jobb på en poliklinikk, men det virker som at man må ha en del erfaring/videreutdanning for å få jobb på poliklinikk?

 

Håper det er noen der ute som er som meg og som likevel kan si at de har funnet sin plass i sykepleien 

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer som sykepleier!
Helt klart det finnes steder for de som trenger å jobbe i et rolig tempo, og det er ingen skam. Du har ikke valgt feil yrke. 

Vil tro de fleste nyutdannete ikke tar alt på strak arm, da er det noe som ikke stemmer. Det er ofte ikke så lett å se. Jeg jobbet med en sykepleier på kirurgisk avdeling som jeg syntes var veldig flink og hadde aldri tenkt at hun følte seg usikker i forhold til diverse prosedyrer. Inntil hun en dag sa at hun skulle skifte jobb, hun skulle begynne i psykiatrien fordi hun hatet prosedyrer!

 Vet ikke hvor du jobber nå, men det finnes avdelinger på sykehus hvor det er rolig. Særlig de stedene de ikke har eller lite akuttfunksjon. Hva slags sted kunne du ha lyst til å jobbe?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Nyutdannet sykepleier

Takk for svar, Cathrine!

Det er godt å høre fra en annen sykepleier at det finnes plass til meg også i yrket. Alle praksisene jeg hadde under studietiden endte jeg, tro det eller ei, på avdelinger som hadde akuttfunksjon. Siden jeg var student på avdelinger hvor det krevdes høyt tempo og det kunne skje mye uforutsett, fikk jeg ofte tilbakemelding om at jeg var for forsiktig og jobbet for sakte. Det førte til at jeg følte at jeg ikke strekker til som sykepleier, og sykepleieselvtillitten min sank litt etter litt. Det gjorde også at jeg aldri har sett noen annen side av sykepleien enn steder hvor man må kunne kaste seg uti ting og alt føltes uforutsigbart.

Det jeg syntes var aller mest spennende å få oppleve under praksis var å få hospitere en dag på en operasjonsstue. Det blir kanskje noe jeg kan videreutdanne meg til i fremtiden, men akkurat her og nå vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne. Jeg føler meg litt rådvill i forhold til hvor jeg en gang skal begynne å tenke på å søke etter et passende sted for en sånn som meg. Det er vel det at jeg bruker litt lengre tid enn andre på å bli trygg på ting

Link to comment
Share on other sites

Ja vi er jo forskjellige med hva vi trives med, noen ønsker mye akutt  andre trives bedre å jobbe et sted i et roligere tempo, og ikke for mye uforutsigbart.

Jeg har jobbet på Ullevål, litt på Rikshospitalet og Radiumhospitalet. Stor forskjell på disse stedene. Et helt annet tempo på Ullevål, det 1/3 av pasientene på den avdelingen jeg jobbet på ble akuttinnlagt. På Rikshospitalet var det knapt noen akuttinnleggelser og der var det SÅ mye roligere. Det samme erfarte jeg på Radiumhospitalet, det var det få akuttinnleggelser. Jeg jobbet der før jeg ble sykepleier og husker en sykepleier som jobbet der sa at hun i perioder savnet å jobbe på Ullevål på kirurgisk avdeling der. Hun savnet det akutte og tempoet. 

Søkte litt på OUS og fant noen stillinger som jeg vil tro ikke har så mye akutt, for å vise noen eksempler. Jeg ville søkt litt og ringt hvis du finner en stilling du synes høres interessant ut, og spurt om det er mye akutt der. Si du trives med å jobbe steder uten så mye akuttinnleggelser. 

 https://www.webcruiter.no/WcMain/AdvertViewPublic.aspx?oppdragsnr=3873368344&standalone=1&link_source_id=0&hide_back_button=1&culture_id=NB-NO

 

https://www.webcruiter.no/WcMain/AdvertViewPublic.aspx?oppdragsnr=3899875033&standalone=1&link_source_id=0&hide_back_button=1&culture_id=NB-NO

 

https://www.webcruiter.no/WcMain/AdvertViewPublic.aspx?oppdragsnr=3900842804&standalone=1&link_source_id=0&hide_back_button=1&culture_id=NB-NO

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Sarah Beth

Tilgi, jeg lærer Norsk. Jeg er sykepleier siden 4 år, jeg er heller ikke bra med beredskap og rask tempo, men jeg har funnet et sted i sykepleie og er veldig fornøyd med mitt valg. Jeg valgte en spesialitet som ikke krever rask tenkning. Jeg jobber med pasienter som har kroniske sår, og gjør bare sårpleie hele dagen. Det er kunst å helbrede kroniske sår med passende dressing valg og søknad, og jeg har gjort en undersøkelse av det. Det er ikke så raskt tempo. Også skoler og klinikker, eldreomsorg, osv. Etter noen års erfaring er det også papirarbeidskritiske sykepleiere som ikke lenger arbeider direkte med pasienter. Det er et sted for deg her; Jeg håper du snart finner din passform.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy