Jump to content
Sykepleiediskusjon

Maksimal serumkonsentrasjon Buscopan


Guest Gjest

Recommended Posts

Jeg finner det heller ingen plass, men når det er sagt så er det mange legemidler dette ikke står på. Det som kan gi stor variasjon i absorpsjon fra i.m. injeksjon er grad av blodsirkulasjon. Dersom pasienten er passiv vil det ta lengre tid enn om pasienten er aktiv (bruker den aktuelle muskelen). Derfor er det kanskje viktigere å vite at felleskatalogen anbefaler at man holder seg under 100mg/dag og at man kan gjenta injeksjonen flere ganger. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tusen takk for svar.

Godt det ikke bare er meg som ikke fant dette. Rart det ikke står. Hvordan kan man da vite når den har forventet full effekt? Vet ikke legemiddelfirmat det?

Var med en pasient på MR som fikk Buscopan for å redusere tarmbevegelsene for bedre bildekvalitet. Stusset over at de startet rett etter å ha satt injeksjonen. Mulig deres erfaring er at det er rask effekt.

I besvarelsen ble det poengtert at det hadde vært endel tarmbevegelser, så de burde vel strengt tatt ventet litt.

Hadde vært greit å vite når maksimum serumkonsentrasjon er forventet, selv om endel forhold kan påvirke opptaket.

Link to comment
Share on other sites

Guest MR- dama

Du blir ikke helt kvitt peristaltikken med Buscopan. Den virker hemmende på bevegelsene. Siden en MR undersøkelse varer i ca 30-40 min settes medikamentet vanligvis rett før start. Buscopan virker etter ca 4 min og det er den tiden det tar å planlegge seriene.

Det er mange ting som skal klaffe for å få en optimal undersøkelse. Pasientens respirasjon, blodstrøm kan også gi noe bevegelsesartefakter på bildene. Det er alltid viktig med godt samarbeide med pasienten (pas må være fastende, kunne holde pusten, kunne puste jevnt da enkelte bildeserier ofte er respirasjonstrigget) 

Endel steder har sluttet å gi Buscopan på MR av abdomen og heller gått over til Glucagon som visstnok har mindre bivirkninger og kortere halveringstid. Den virker raskt, varer mens pasienten ligger i maskinen og effekten er borte når pasienten er ferdig med undersøkelsen. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 9/29/2018 at 12:39 AM, Guest MR- dama said:

Du blir ikke helt kvitt peristaltikken med Buscopan. Den virker hemmende på bevegelsene. Siden en MR undersøkelse varer i ca 30-40 min settes medikamentet vanligvis rett før start. Buscopan virker etter ca 4 min og det er den tiden det tar å planlegge seriene.

Det er mange ting som skal klaffe for å få en optimal undersøkelse. Pasientens respirasjon, blodstrøm kan også gi noe bevegelsesartefakter på bildene. Det er alltid viktig med godt samarbeide med pasienten (pas må være fastende, kunne holde pusten, kunne puste jevnt da enkelte bildeserier ofte er respirasjonstrigget) 

Endel steder har sluttet å gi Buscopan på MR av abdomen og heller gått over til Glucagon som visstnok har mindre bivirkninger og kortere halveringstid. Den virker raskt, varer mens pasienten ligger i maskinen og effekten er borte når pasienten er ferdig med undersøkelsen. 

 

Tusen takk dette var oppklarende :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy