Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvilket system har dere på pasientlisten slik at når rapport skal gis er det ryddig og greit?


Guest Vigd.

Recommended Posts

Mitt rapportark har en tendens til å bli rotete på slutten av dagen, selv om jeg prøver å ha et system. Hvilket system holder dere på arket slik at den muntlige rapporten blir enklere-og alle viktige opplysninger blir tatt med

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg godt igjen der. Det jeg forsøker å gjøre er å dele inn i kolonner. Jeg har 4 pasienter å rapportere om. 

Kort bakgrunn og aktuell problemstilling står gjerne allerede på pasientlisten når jeg får det ved starten av vakten. På baksiden lager jeg da en kolonne for det som kommer fram ved visitt og en kolonne for oppgaver som skal gjøres. Så krysser jeg ut det jeg får gjort og ser da lett hva neste skift må gjøre. Likevel er det mange ganger jeg går hjem og lurer på om jeg ga en god rapport, om det viktigste faktisk ble sagt. Noen ganger kommer jeg på at det er ting jeg har glemt å si - som burde vært sagt. Da er det flaut å ringe eller sende melding til nattevakten, men jeg har gjort det mange ganger. Håper flere bidrar med forslag i tråden :D

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg godt igjen i svært rotete og "overskrevet" pasientliste-ark fra da jeg var nyutdannet. Ettersom jeg fikk mer erfaring, skrev jeg mindre og mindre, uten å være bevisst på det, men jeg har fortsatt behov for en oversiktlig pasientliste, sånn at jeg er sikker på at alt er gjort og rapporten blir bra.

Jeg pleier også, som MariusM skriver, å  dele opp de ulike tingene. Hos oss, som de fleste avdelinger, bruker vi pasientlisten fra DIPS. Det jeg har sett vi er flinke på, som ikke alle avdelinger er, er at vi er nøye på hva som skal stå i de forskjellige kolonnene fra før av. F.eks: Operasjoner (planlagte og utførte) i kolonne en. Bidiagnoser og bakgrunn i kolonne to. Hva pasienten har av utstyr og hva som skal gjøres i kolonne 3. Planer og andre undersøkelser fordeles på kolonne 1 og 2, alt ettersom hvor de passer best inn. Vi putter også inn andre kolonner hvor det er plass til å skrive mer selv. Dette er vi strenge på, og vi lære nyansatte og studenter hvor ting skal stå i pasientlisten. Jeg vet at andre også har det sånn, men jeg anbefaler de som ikke har et slikt system, om å lage et. 

Det jeg skriver selv:

For gjøremål og prosedyrer, lager jeg firkanter/bokser bak det som skal gjøres, og krysser av når det er gjort.

Beskjeder og/eller planer fra visitt,/leger/kolleger/eksterne behandlere samler jeg i én kolonne. 

Når det gjelder psykososial status, fysisk status og smerter, samler jeg dette i en annen kolonne. 

Det er selvfølgelig avhengig av pasienten hvordan ting vektlegges, og dermed hva som får "størst" plass på arket. 

Jeg bruker forkortelser på nesten alt, slik at det alt i alt ikke blir så mye skrift, og dermed lettere å få det oversiktlig. For meg er forkortelser svært tids- og plass-besparende. 

Når jeg gir rapport går jeg gjennom alle kolonnene, og føler (nesten) alltid at jeg får sagt det jeg bør si. Det hender av og til at jeg bruker rød penn på det som er svært viktig å si, hvis jeg skulle få et veldig rotete ark. Jeg bruker alltid gul highlighter for å markere hvilke pasienter jeg har. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bretter arket i 3, på langs såklart. Så jeg ser pasientnavn. Det første jeg gjør så er å skrive ned det jeg vet må gjøres med en firkant bak, så kan jeg huke av når ting er gjort. Ting som kommer frem under visitt og som skal gjøres skrives også der. Når jeg må dokumentere etter visitt skriver jeg på baksiden. Merker med romnummer og stikkord. Når jeg må vite mer om pasienten står det der navn, diagnose, venter på/har gjennomført. Har pas vært på mr og den var negativ skriver jeg bare »N» over.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy