Jump to content
Sykepleiediskusjon

Dynamisk trykkavlastende madrass


Guest Susanne

Recommended Posts

Guest Susanne

Jeg er startet i ny jobb og her bruker de de dynamiske trykkavlastende luftmadrassene ulik enn jeg er vant til.

På min gamle arbeidsplass fikk jeg beskjed om at det aldri skulle ligge noe annet enn et laken mellom pasienten og sengen. Kladder, puter (under bein eller bak rygg), stikklaken o.l. vil ødelegge effekten madrassen har, da en pute, eller mange lag tøy gir trykk i seg selv. Da kan de likså greit ligge på vanlig madrass.

Her bruker de alt dette i senga. I tillegg skal pasientene med disse madrassene snus gjevnlig. Dette strider også med det jeg har lært før. Nemlig at pasienter med disse madrassene ikke trengs å snus (i forhold til trykksår). Madrassen endrer trykk i de ulike delene vært 15 minutt. Så om man skulle ha samme effekt av syning måtte man hatt leieending like hyppig er nå min tanke. 

Men jeg har aldri lest dokumentasjon på hverken det ene eller andre, bare blitt fortalt gjennom kollegaer. Prøvd å lete på nett men manualen på disse madrassene omtaler ikke noen av disse tingene. Noen som vet noe om det og kan linke meg til informasjon fra en produsent som fører disse madrassene der dette tas opp? 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke helt det du spør om, men fant dette i Sykepleien:

Quote

Dette unngår man ved å bruke dynamiske luftmadrasser der trykket forandrer seg jevnt hele tiden ved hjelp av en mekanisk, trykkjusterende pumpe. Man må selvsagt også utføre andre prosedyrer som å huske at pasienter som er immobile må få hjelp til å snu seg, smøre pasienter godt bak med fet krem, og gi dem riktig kost.https://sykepleien.no/forskning/2013/03/trykksar-kan-enkelt-forebygges

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy