Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvorfor organisere seg i NSF?


Guest Sykepleier123

Recommended Posts

Guest Sykepleier123

Har i det siste begynt å tenke på å melde meg ut av NSF. Det virker som en selvfølge for de fleste å være medlem, uten at jeg noen gang har hørt noen reflektere over hvorfore, eller stille seg kritisk til den jobben NSF gjør. NSF er et av landets største fagforeninger og jeg stiller meg kritisk til at de aldri klarer å få gjennom større lønnsvekst enn det som er minimumforventningene. Med så mange maktmidler og så god økonomi er det helt uforståelig at de aldri får til dette "sykepleierløftet" som også politikerne er enige i at alle trenger. 

Her er noen av argumentene jeg har i mot, svar gjerne med gode argumenter for.

  • Alle jobber under arbeidsmiljøloven uavhengig av hvor du jobber, de fleste sykepleiere har store og stort sett ryddige arbeidsgivere som følger loven. Føler meg ikke utsatt med tanke på å ikke få de rettighetene jeg har krav på.
  • Har sjeldent hørt om lokale lønnsforhandlinger som gir noe særlig uttelling for den enkelte, sykepleiere er dessverre litt "bruk og kast", hvis du truer med å si opp, så er det ikke noe problem for lederne å finne en annen sykepleier som gjør det som er forventet i jobben.
  • Har personlig middelmådig erfaring med å kontakte NSF direkte gjennom tillitsvalgte ved større/mindre saker. Samtlige har druknet i byråkratiet og det har skjedd lite.
  • Tariffen gjelder vel ikke bare for medlemmer av NSF?
  • Billigere forsikringer? Hva har forsikringer med fagorganisering å gjøre?

I bunn og grunn er jeg redd for å betale 300kr i mnd, som for meg er en god del, til en papirmølle med lite handlekraft. Hvor annerledes hadde hverdagen min blitt uten NSF?

Link to comment
Share on other sites

De 300 du betaler i måneden får du helt eller delvis tilbake igjen på på skatten, men for all del, det er da ingen krav om at du må være medlem i NSF. Om du virkelig ønsker å bli overbevist om å være medlem så kan du lese mer om hvorfor du bør være medlem i NSF her. For min del så føler jeg at det er en trygghet i tilfelle jeg en dag havner i en situasjon hvor jeg behøver juridisk hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy