Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hjerteinfarkt eller angina?


Guest Gjest

Recommended Posts

Dere som jobber på sykehjem eller hjemmesykepleie. Hvordan skiller dere angina og hjerteinfarkt? På sykehuset tar man gjerne et ekg og troponiner selv om pas har kjent angina og effekt av nitro. Så hva gjør dere med en pas med kjent angina som har effekt av nitro hjemme el på sykehjem? Ringer dere 113 evt legevakt? Eller tenker en at det var "bare" anginaanfall som gikk over med nitro? 

Link to comment
Share on other sites

Har aldri jobbet på sykehjem eller i hjemmesykepleien, men tenker ved kjent angina og hvis symptomene ikke er annerledes eller verre enn de pleier å være, ville jeg gitt nitroglycerin. Hvis den ikke hadde effekt etter 5 minutter ville jeg ringt 113. Men hadde jeg følt meg usikker hadde jeg ringt og konferert med legevakten.

Tenker denne veilederen for pasienter med kjent angina kan være et kjekt utgangspunkt i vurderingen om når man bør ta kontakt med legevakt eller ringt 113: 

Kontakt helsepersonell dersom du opplever at smertene/ubehaget er forskjellig, eller kanskje sterkere, enn hva du er vant med. F.eks.

  • Hvis mindre anstrengelser skal til for å utløse anfall
  • Hvis anfallet kommer under hvile
  • Hvis hvile ikke hjelper
  • Hvis nitroglycerin ikke hjelper
  •  

https://nhi.no/sykdommer/hjertekar/koronarsykdom/angina-pectoris-nar-soke-hjelp/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy